Ove Vanebo er aktuell med en ny bok om krisehåndtering.

- Advokater som skal håndtere kriser blir ofte fanget i egen systemtenkning

Ifølge advokat og tidligere politiker Ove Vanebo kan mediehåndteringen ofte være viktigere enn jussen i krisehåndtering.

Publisert Sist oppdatert

Ove Vanebo (36) har lang erfaring fra et liv som politiker i Fremskrittspartiet - men også som advokat i Kluge. Han er i dag senioradvokat tilknyttet firmaets avdeling for prosedyre og offentlighet.

Onsdag kveld lanserer Vanebo «Krisehåndboken» med en paneldebatt på Internasjonalen i Oslo. I boken kommer advokaten med råd om hvordan man best mulig kan håndtere kriser som oppstår.

- Advokater som skal håndtere krisesituasjoner blir ofte fanget i egen systemtenkning, og glemmer at det gjerne ikke er dét som er avgjørende i sakene. I arbeidet med boken er jeg blitt særlig bevisst på at det er ganske stor forskjell på hvordan advokater tenker de skal prestere som advokat, og hvordan det er å faktisk betjene en klient i en krisesituasjon, sier Vanebo til Advokatbladet.

Rasjonelle advokater

Han tillegger at advokater fort blir både passive og avventende i kommunikasjonen.

- Jeg tror det kommer av at advokater er vant til forhandlingssituasjoner der de kan vente på motparten, og den mest tålmodige gjerne vinner. Dermed får de fort en re-aktiv tilnærming til kommunikasjonen, når man burde vært pro-aktiv, påpeker Vanebo.

- Advokater er stort sett veldig rasjonelle mennesker. Man blir fort veldig fokusert på hva det er som har skjedd, altså selve hendelsen, og glemmer at i krisekommunikasjonen er det gjerne aktørbildet som er mer spennende. Hvem vil reagere på dette? Hvem er du i tvist med? Og hvem har gjort det gale? Det kan være noen utenfra som har påført skaden, men det kan også være noen internt. Denne typen spørsmål bør få større betydning enn det rent juridiske, sier Vanebo.

Les også:
Mener Ove Vanebo ville vært et godt valg som justisminister

- Mediebildet avgjør

Dersom en sak eksempelvis havner hos Likestillings-og diskrimineringsombudet, er ikke det viktigste for firmaet hvorvidt noen rettslig sett har trakassert.

- Mediebildet vil være avgjørende for om det går bra for din klient eller ikke. Skal man lykkes med krisehåndtering fremover, med både nettaviser som publiserer gjennom hele døgnet, og stor aktivitet på sosiale medier, må man ha en mer flerdimensjonal tilnærming. Løsningen er ikke bare juridisk, men ligger også i kommunikasjonen, sier Vanebo.

I håndboken kommer Vanebo med eksempler på kriser som burde vært løst bedre, deriblant fra da han selv var med å håndtere Trond Birkedal-saken, som omhandlet ulovlig filming av unge gutter i dusjen.

Under Advokatenes fagdager i juni holt Vanebo foredrag om krisekommunikasjon. Se videointervju i vinduet under!

Powered by Labrador CMS