Prislisten i skuffen? (Illustrasjonsfoto: Shutterstock)Den nye forskriften om prisopplysninger for varer og tjenester trådte i kraft fra nyttår. Den pålegger at prislisten skal være tilgjengelig også på nett. Dette tolkes forskjellig i advokatbransjen. Advokatforeningen og de fleste store firmaene mener at salg av tjenester som bare skjer til næringsdrivende faller utenfor forskriftens anvendelsesområde. Advokater som tilbyr sine tjenester til både næringsdrivende og forbrukere omfattes av forskriften for den delen av virksomheten som retter seg mot forbrukere.
Derfor har de 19 største advokatfirmaene i Norge ingen priser på nett. Av de 100 største har halvparten prislistene på nett. Etter at Advokatbladet tok opp saken, legger flere av firmaene ut prislistene. Andre holder fast på at så lenge de primært retter seg mot firmakunder, så trenger de ikke å følge forskriften om prisopplysning.
Fra nyttår
Den nye forskriften om prisopplysninger for varer og tjenester trådte i kraft fra nyttår. Den utdyper bestemmelsene i markedsføringsloven. «Den næringsdrivende skal opplyse om de fullstendige prisene på de tjenestene som tilbys. Varierer stykkprisen på en tjeneste innenfor et bestemt intervall, skal høyeste og laveste pris innenfor intervallet opplyses. Eventuelle minstepriser skal oppgis,» står det i forskriften.
Det fastslås også at: «Har den næringsdrivende hjemmeside på Internett, skal oppdatert prisliste også fremgå av hjemmesiden.»
Advokatbladet har gått gjennom hjemmesidene til Norges 100 største advokatfirmaer. Halvparten opplyser om prisene sine. Og det er de minste av de 100 som er flinkest. Ingen av Norges 19 største firmaer har noen konkrete priser oppgitt på nettsidene sine.
– Ikke mot forbruker
Vi har spurt hvert enkelt av de 19 firmaene om prisopplysninger på nett. Managing partner Thomas Nordby i Arntzen de Besche forklarer det hele med at firmaene ikke er omfattet av bestemmelsen.
– Slik vi har vurdert det, kan vi fortsette vår praksis som før (og altså ikke offentliggjøre prisene på hjemmesiden) fordi vi ikke retter oss mot forbrukere, men næringsdrivende, sier Nordby, og viser også til informasjonen om prisopplysning på Advokatforeningens hjemmeside:
«Salg av tjenester som bare skjer til næringsdrivende faller utenfor forskriftens anvendelsesområde. Advokater som tilbyr sine tjenester til både næringsdrivende og forbrukere omfattes av forskriften for den delen av virksomheten som retter seg mot forbrukere,» står det der.
Han får støtte av Schjødt, Grette og Kluge. – Jeg kunne ikke ha uttrykt det bedre selv, sier administrerende direktør Paul Bellamy i Schjødt. – På lik linje med Arntzen de Besche har vi vurdert det slik at siden forskriften omhandler forbrukere og vi retter vår virksomhet mot næringsdrivende, trenger vi ikke offentliggjøre våre priser på hjemmesiden, kommenterer managing partner Svein J. Ruud Johansen i Grette. – Vi tiltrer kommentar fra Thomas Nordby, sier Bosse Langaas i Kluge.
Overrasket
Den forklaringen påvirker ikke statssekretær Kjetil Ostling i Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet. Han ber advokatbransjen rydde opp med én gang:
– Dette en selvforklarende regel, og det er enkle grep som skal til for å etterleve regelen. Jeg er derfor overrasket over at så få advokater har fulgt opp. Advokater skal legge ut informasjon om priser på sine hjemmesider. Jeg kan ikke se at det skulle være behov for noen overgangsperiode. Regelen trådte i kraft 1. januar 2013, og skulle ha vært fulgt siden da, sier Ostling.
Han begrunner bestemmelsen med at lett tilgjengelig prisinformasjon øker konkurransen og gjør det enklere for forbrukerne å sammenligne priser og treffe gode valg.
– Det er positivt at Advokatbladet tar opp denne saken. Jeg vil oppfordre advokatbransjen til å rydde opp i regelbruddene straks av eget tiltak, sier Kjetil Ostling.
– Lite jobb
Det er Forbrukerombudet som håndhever prisopplysningsforskriften. I første omgang har ombudet konsentrert seg om meglere, begravelsesbyråer, optikere og bilverksteder. – Forbrukerombudet må vurdere om det vil være aktuelt å gjøre særlige tiltak også for advokater. Imidlertid har jeg først og fremst tillit til at advokatene tar ansvaret med å rydde opp i egen bransje, sier statssekretær Kjetil Ostling.
Det har fagdirektør Jo Torkel Gjedrem hos Forbrukerombudet, også:
– Det er lite tvil om regelverket, og vi regner jo med at seriøse aktører som kjenner reglene – og det burde jo advokatkontorer gjøre – faktisk følger dem. Dette er ikke noen stor oppgave. Prisene skulle være tilgjengelige fra før, og nå er det egentlig bare å legge ut den samme prislisten som vi forutsetter at alle har, som en pdf på nett, sier Gjedrem.
Han avviser tolkningen om at de som bare har en svært liten andel oppdrag for forbrukere, slipper å offentliggjøre prislisten:
– Så lenge tilbudet er aktuelt for forbrukere, selv om det er en liten del av porteføljen, så må du oppgi prisene, understreker han.
Gjedrem varsler at Forbrukerombudet kommer til å gå gjennom bransje for bransje på eget initiativ. Siden forbrukerne ikke kjenner regelverket godt, regner han ikke med å få klager fra det holdet.
Ordner opp
Noen har allerede ryddet opp. – Vi har gjort oss de samme vurderinger som Thomas Nordby, men vi valgte likevel å publisere prislisten i januar, sier markeds- og kommunikasjonsdirektør Jon Fredø i Wikborg Rein. Han forklarer de manglende prisene i Advokatbladets sjekk med at firmaet har oppgradert web og at ikke alt stoffet var flyttet fra gammel til ny versjon.
Også Selmer sørger for å få ut prisene. – Helt i starten da advokatfirmaene hadde hjemmesider, tror jeg endel hadde prisene der. Det hadde vi også. Men så har det ikke vært pliktig, og så har man ikke tenkt så nøye over det, konstaterer adm direktør Steinar ter Jung.
Men så kom forskriftsendringen. – Vi henvender oss primært til næringsdrivende, men alle tar fra tid til annen privatkunder. Så har vi oversett at det da er et krav å ha prisene på hjemmesiden. Nå kommer vi til å forholde oss til det, og dette har bare vært en glipp hos oss, sier han.
Hjort følger opp, forteller direktør Kjell E. D. Sommerseth:
– Hjort driver bred, faglig virksomhet, og bistår både forretnings- og privatklienter. Vi vil legge ut prisinformasjon på nettet knyttet til privatklienter i henhold til ny forskrift, sier han.
– Omfattes ikke
Thomas Nordby hos Arntzen de Besche fastholder derimot at det ikke er nødvendig å legge ut prisene på hjemmesiden. – 99 prosent av sakene våre er næringslivsrettede. En og annen privat sak er det, men det er en så liten andel at vi ikke omfattes av forskriften – som altså retter seg mot forbrukerforhold, sier han.