Rett eller galt – også på videregående

«Rett eller Galt» var Advokatforeningens 100-årsgave til det norske folk, og mange advokater har stiftet bekjentskap med rollespillet, ved å ha en coaching – og mentorrolle for ungdommene som deltar. På Fagerborg har de funnet ut at stykket også passer inn i rettsvitenskap for elever på videregåendetrinnet.

Fra venstre: Johannes Richter Kolsaker, Ola Gundersen Skåre og Imane Istaleb.

– Det er vanskelig å gjøre rettsvitenskap levende, så jeg googlet og fant dette prosjektet. Elevene synes dette er et så proft opplegg, men nettside, egen innlogging og greier, sier lærer Sverre Bjørnestad, som allerede før rollespillet opplevde skjær i sjøen.

- En av elevene hadde funnet dommen på Lovdata, men jeg håper at hun ikke røper det til de andre klassene som skal spille stykket de neste dagene, sier Bjørnstad.

Stykket som var valgt for rettselevene, var den såkalte ranssaken, som helt riktig er en reell sak. En ungdom er tiltalt for medvirkning etter å ha vært til stede under et overfall der offerets mobiltelefon ble stjålet. Hovedmannen er allerede dømt, nå er det kameraten som er satt på tiltalebenken. Saken handler mye om faktum, hva ble egentlig sagt under ranet, og gjorde kameraten noe for å stanse hovedmannen. 18-åringene på Fagerborg prosederte etter beste evne, og forsvarerne prøvde seg med at dette i stor grad handlet om semantikk.

- Om jeg er på et treningssenter og en kompis ringer meg og spør meg hva jeg gjør, og jeg sier at jeg holder på å dø. Skal jeg ringe ambulansen, da? Nei, det er bare slik ungdommen snakker, prøvde forsvarer Ola Josdal Smines seg med.

- Det er vanlig i dag å tulle med folk ved å skremme dem, supplerte forsvarer Christabelle Hoang.

Vanskelig jobb

Resultatet av saken ble som vanlig, ikke så langt unna den virkelige dommen. 40 dagers samfunnsstraff – fasiten fra tingretten var 60 dager.  Etter rollespillet spurte vi forsvarerne om det var vanskelig å innta advokatrollen.

- Jeg tror det er lettere å være aktor. De kan jo bare vise til bevisene, og komme med en masse påstander. Vi må sitte og argumentere mot politiets beviser, sa Christabelle Hoang.

Det var Anne Holst som var coach og mentor for ungdommene denne dagen. Holst var den som i sin tid utarbeidet prosjektet, så bedre coach kunne de neppe ha fått.

– Her i foreningen reiser vi ut til skoler når ikke vi klarer å skaffe advokat. Det er alltid hyggelig å komme ut til skolene. Elevene er godt forberedt og synes det er stas å prosedere i kapper! Det er spennende å se hvilken dom eleven kommer frem til i forhold til den virkelige saken rollespillet er basert på. Vårt tilbud er opprinnelig rettet mot ungdomskolen, men fungerer like godt på videregående skole, sier Holst, og minner om at advokatene får etikkpoeng for å reise ut?

– Det er til tider utfordrende å finne advokater rundt om i landet, noen ganger må vi gi opp, men jeg vil si at vi får det til i de fleste tilfellene der skolen ønsker advokat. I Oslo området går det stort sett greit å finne advokater, sier Trude Molvik i Advokatforeningen.

– Dette var et rollespill ikke bare de elevene som deltok nå, men også tidligere elever har gitt uttrykk for at de synes er veldig morsomt å gjennomføre. I timene blir det mye teori, mens her får de brukt paragrafene på en praktisk måte. Det gir også et bredere perspektiv på hvorfor de må lære seg teorien. De er i en alder der valg av utdanning tas. Et slikt rollespill gir de en pekepinn på hva det vil si å være advokat, og er dermed også noe av det som kan bidra til at de velger nettopp juss, sier lærer Sverre Bjørnstad. Han mener noen av sakene er lettere å relatere til undervisningen enn andre.

– For vår del gjelder dette spesielt ranssaken og sjalusisaken. Her går vi gjennom både medvirkning og legemsbeskadigelse/legemsfornærmelse som er en del av pensum. De lærer også å argumentere ved å trekke ut og bruke de opplysningene saken gir. Sist men ikke minst gir rollespillet en inspirasjon til å jobbe mer med faget. Nå ser de hva det kan brukes til. Jeg tror også det at det kommer en advokat inn i klassen er svært viktig. De synes det er spennende å få råd og tips fra noen som har vært, eller er i en rettssak. Slik som "det spørsmålet der kan du nok ikke stille i retten" "dette er noe du må vente med til prosedyren", sier Sverre Bjørnstad, som nok ikke har regissert «Rett eller Galt» for siste gang i sine klasserom.

(Bilde:)

Rollespillet var i følge elevene noe som gjorde de mer motivert for et eventuelt jusstudium. Med dette fikk de et innblikk i de mulighetene et slikt studie gir, oppsummerer lærer Sverre Bjørnstad.

(Sitat:)

Jeg tror det er lettere å være aktor. De kan jo bare vise til bevisene, og komme med en masse påstander. Vi må sitte og argumentere mot politiets beviser.

Powered by Labrador CMS