LEGAL TECH:

Gjengen i Lawbotics består av (f.v) Ahmet Acer, Merete Nygaard, Maria Paula Botero og Nicholas Leidenfelt. Foran fra venstre: Rodolfo Bunney, Dave Greig, Julie Eldøy, Alexander Schwantes, Kasper Herløv og Leo-Andreas Ervik. Foto: Lawbotics
Gjengen i Lawbotics består av (f.v) Ahmet Acer, Merete Nygaard, Maria Paula Botero og Nicholas Leidenfelt. Foran fra venstre: Rodolfo Bunney, Dave Greig, Julie Eldøy, Alexander Schwantes, Kasper Herløv og Leo-Andreas Ervik. Foto: Lawbotics

Nå kan du shoppe juridiske kontrakter på nett

Fra i dag kan gründerselskapet Lawbotics tilby en rykende fersk nettbutikk for juridiske dokumenter som er laget og kvalitetsikret av advokater.

Publisert   Sist oppdatert

I dag lanserer gründerselskapet Lawbotics det som ser ut til å være den aller første nettbaserte markedsplassen for juridiske tjenester i Norge.

Gjennom det som mest minner om en typisk nettbutikk kan advokater nå selge forskjellige juridiske kontrakter og dokumenter, som hvermannsen kan kjøpe, fylle ut og laste ned rett inn i innboksen - foreløpig i forbindelse med stiftelse av AS, ansettelse, oppsigelse, daglig drift av virksomhet, investorer og styrevirksomhet.

– Markedsplassmekanismen ligger i at advokatene får mulighet til å publisere sitt innhold på plattformen gjennom å bruke vårt tekniske verktøy, som igjen gjør at malene blir dynamiske, slik at en ikke-juristbruker kan ta de riktige valgene ved å besvare en rekke spørsmål og få dokumentet skreddersydd, forklarer gründer og daglig leder i Lawbotics, Merete Nygaard.

Sjekk ut Lexolve market her!

Tilgjengeliggjør jussen

Lawbotics har kombinert tradisjonell juridisk rådgivning med dokumentautomatisering, og de er ikke alene om den innovative markedsplassen. Med seg på laget har de flere anerkjente advokatfirmaer; Bing Hodneland, Frøysaa & Bjørkgård, Protector IP og PwC, samt GDPR-ekspert Jan Sandtrø. Det er disse som lager og sikrer kvaliteten i innholdet, mens Lawbotics er teknisk tilrettelegger.

Over 100 stykker var tilstede da Merete Nygaard og Lawbotics lanserte Lexolve Market på Mesh tirsdag kveld. Foto: Lawbotics
Over 100 stykker var tilstede da Merete Nygaard og Lawbotics lanserte Lexolve Market på Mesh tirsdag kveld. Foto: Lawbotics

Markedsplassen bygger på Lawbotics’ overordnede visjon, nemlig å gjøre jussen mer tilgjengelig.

– Vi vil dekke de grunnleggende behovene vi ser, som er å stifte og drive selskap, håndtere ansatte, beskytte egne rettigheter i selskapet og å sørge for at man er GDPR-compliant, sier Nygaard.

Ny eksponeringskanal for advokater

Dokumenthandelen foregår i tre steg: Først kjøpes dokumentet, så bruker man det, og så lastes det ned eller e-signeres for utsending.

Skal man for eksempel stifte et selskap og ansette noen, finnes det flere ulike kontraktsmaler for forskjellige behov. Før man bestemmer seg kan man lese om dokumentet og hva det inneholder, samt om advokatfirmaet som har laget det.

Selve kjøpet gjennomfører man med kredittkort. Til slutt får man et ferdig PDF-dokument som man kan laste ned, eller sende direkte til tredjeparten.

– Tilbudet er både at advokatene kan tenke nytt rundt sin forretningsmodell, og skalere arbeidet ved å fylle ut dokumentet én gang, men også å få mulighet til mer eksponering. Det er en del problemer man løser ved en sånn markedsplass, men ofte vil man ha flere behov enn bare å lage dokumenter. Det å ha en markedsføringskanal og en måte å nå ut til et større publikum på, er oppsiden for advokatfirmaene. I tillegg til å få prøve noe nytt og få en annen innsikt i behov enn det de har i dag, sier Nygaard.

Dette er markedsplassen

På samme måte som ordinær netthandel, kan man gå inn på den juridiske markedsplassen og kjøpe kontrakter og dokumenter i ulike kategorier:

  • Stiftelse av AS
  • Ansettelse
  • Oppsigelse
  • Daglig drift av virksomhet
  • Investorer og styrevirksomhet.

Når man har funnet det aktuelle dokumentet man vil kjøpe, svarer man på en rekke spørsmål slik at det tilpasses individuelle behov. Til slutt kan man laste ned dokumentet som PDF eller sende det direkte til e-signering hos tredjepart.

– At advokatfirmaene er ansvarlig for innholdet i dokumentene er et viktig poeng. Vi er tekniske tilretteleggere, og det ligger ikke noe advokatansvar i våre maler. Den forsikringen må brukerne fortsatt kjøpe på vanlig måte, understreker den tidligere forretningsadvokaten.

– Vil bevise at det er et marked som er «underserved»

Sammen med Merete Nygaard møter Advokatbladet også Nicholas Leidenfelt, produktsjefen til Lawbotics. Selv har han brukt rundt ti år på å innovere i Schibsted og Finn.no.

– Vi har gjort flere undersøkelser, blant annet for å kartlegge om advokatfirmaene selv er interessert i å selge kompetanse på denne måten, samt om målgruppen er interessert i å kjøpe juridiske dokumenter på nett. De advokatfirmaene som var mest offensive og engasjerte har vi blitt samarbeidspartnere med, og så får vi se om det blir aktuelt å øke antallet av disse etter hvert, forteller han og legger til:

– Målet ved denne førsteversjonen er å bevise at det finnes et udekket behov i markedet, hvor vi da treffer de som er «underserved», som gjerne spør en venn, googler og prøver å være sin egen hobby-advokat. Det er dem vi prøver å nå. Alle selskaper kan finne noe de har behov for på markedsplassen, men primært adresserer vi små og mellomstore firmaers behov.

Sikrer juridisk kvalitet med advokater

At det finnes tilbydere der ute som legger ut ferdige kontraktsmaler klare til bruk på nett er ikke noe nytt, men Lexolve Markedsplass blir likevel annerledes, bedyrer Nygaard.

Under lanseringen ble det holdt paneldiskusjon med spørsmål fra publikum. Panelet bestod av Dag Olav Nordem (Folio), Christoffer Vedal (Protector), Heidi Beate Daaland (PwC), Torstein Bjørkgård (Frøysaa & Bjørkgård), Stine Helen Pettersen (Bing Hodneland) og Nicholas Leidenfelt (Lawbotics). Foto: Lawbotics
Under lanseringen ble det holdt paneldiskusjon med spørsmål fra publikum. Panelet bestod av Dag Olav Nordem (Folio), Christoffer Vedal (Protector), Heidi Beate Daaland (PwC), Torstein Bjørkgård (Frøysaa & Bjørkgård), Stine Helen Pettersen (Bing Hodneland) og Nicholas Leidenfelt (Lawbotics). Foto: Lawbotics

– Det som skiller oss fra disse er at vi har mange ulike tilbydere som lager innhold, og med flere leverandører har brukerne flere valgmuligheter. I tillegg er våre maler dynamiske, og vil derfor passe for mange flere enn de statiske malene. Vi har også selv laget teknologien og er ikke avhengig av språk eller hvor vi er i verden.

– Så - hva skjer når man kombinerer tradisjonell advokatrådgivning med dokumentautomatisering?

– En ting er at jussen skal bli mer tilgjengelig, en annen er at brukeren skal bli mer bevisst på hvordan valgene de tar påvirker kontrakten. Samtidig vil de få bedre kjennskap til hva avtalene faktisk inneholder, og hvordan de skal etterleves.