Jon Wessel-Aas: Jeg spiller bass og perkusjon

Thomas Aanmoen hos Schjødt utfordret advokat Jon Wessel-Aas hos Bing Hodneland: -  Jeg har lyst til å gi min gode, gamle kollega, svirebror og prima bassist Jon Wessel-Aas, nå partner i Bing Hodneland, anledning til å si noe om det han virkelig er opptatt av, rytmebasert karibisk vellyd, til avveksling fra de medie-, og menneskerettslige spørsmål han ytrer seg mye og høylytt om til daglig. Utfordringen vakte glede, for Wessel-Aas har lenge håpet noen ville utfordre ham:

Hva har du av musikk på iPoden din?

Jeg har for lengst gått fra å eie egne filer, til å bruke streaming-tjenester. For min del er det Spotify som utgjør min musikkdatabase – og det vil i prinsippet si direkte tilgang til all musikk. Selv om slik tilgang bidrar til at repertoaret utvides noe, blir det til at jeg fortsatt holder meg innenfor de samme sjangre; reggae, soul, funk, jazz, klassisk – og, som en egen sjanger for en brettseiler som er født i fiskens tegn, Beach Boys/Brian Wilson.

Hva er favorittartisten din?

He, he.. Det blir nesten et ugyldig spørsmål til en som er så musikkinteressert som jeg er. Hvis jeg nevner Bob Marley, Marvin Gaye, James Brown, Miles Davis, Fela Kuti, Gil Scott-Heron og Brian Wilson, skulle det gi en representativ indikasjon.

Spiller du eller synger du selv?

På et meget beskjedent – om ikke alltid lavmælt – nivå, spiller jeg bass og perkusjon. Thomas Aanmoen, som utfordret meg i denne spalten, har med andre ord gjort seg skyldig i betydelige overdrivelser på mine vegne dette punktet, men blant annet vi to har hatt hyggelige spillestunder i hans kjellerstudio. For meg er spillingen først og fremst en måte å være «i» musikken på, på en mer intens måte enn bare ved å lytte. En slags meditasjon, hvor det er viktigere for meg at det føles bra, enn at det nødvendigvis høres bra ut for andre. Og det skal dere andre være glade for; det er lenge siden jeg opptrådte i noen sammenheng. Det blir mest med privat klimpring og tromming. Jeg er overbevist om at det ligger god medisin i gode rytmer – og skal det virke avstressende i en travel hverdag, bør takten ikke være mye høyere enn en rimelig hvilepuls.  

Hvor laster du ned musikk fra?

Som sagt; hos meg lastes ikke musikken ned lenger – den strømmer bare fra Spotifys arkiver.

Når hører du på iPoden din?

Hver dag på vei til og fra kontoret, mens jeg sykler, og ellers nesten alltid når jeg kjører bil. Hjemme må lydbildet harmoniseres mellom potensielle lydkilder fra fem familiemedlemmer, men jeg liker for eksempel ofte å gjøre større skrivearbeider om natten, når resten av huset sover. Da passer det godt med klassisk musikk til arbeidet – ikke for dramatiske verk, men heller de mer romantiske, som for eksempel Tsjaikovsky, Schubert m fl. Ellers har det blitt et slags ritual hjemme, at det spilles Barry White (ikke USAs ambassadør i Norge, altså, men den avdøde soullegenden) på kjøkkenet hver fredag, når vi lager i stand til samling i bunn etter en skole- og arbeidsuke. Da blir nemlig fruen og jeg både glade og kjærlige, mens barna krymper seg litt over at vi flørter og danser sammen midt i matlagningen.

Hvem vil du utfordre til å fortelle hva vedkommende har på sin iPod?

Jeg kunne tenke meg å utfordre en flott kvinnelig kollega, Gjertrud Helland, partner i Arntzen de Besche. Vi var kolleger i Schjødt i våre yngre dager, og jeg kan bare si at den som har hørt den stemmen lyde, vil savne Gjertruds gullstrupe like mye som jeg gjør. Hun kunne like gjerne levd av å synge, men ettersom det er vanskelig å være advokat på hobbybasis, er nok det beste for samfunnet at hun jobber som advokat, men samtidig underholder de heldige med sin sangstemme titt og ofte.

Powered by Labrador CMS