Har du alltid drømt om å regjere som en autoritær leder, uten å måtte forholde deg til Stortinget og domstolene? Jusprofessorene Hans Petter Graver og Jørn Øyrehagen Sunde gir deg oppskriften på hvordan du kan begå statskupp, og samtidig insistere på at det er lovlig.
Til forskjell
fra tidligere, da autoritære ledere brukte vold for å bekjempe sine
meningsmotstandere, finnes det i dag langt mer sofistikerte teknikker for å
tilrane seg makt.
Trikset, om
vi skal forstå Jørn Øyrehagen Sunde og Hans Petter Graver rett, er å utnytte
demokratiet mot seg selv.
Annonse
– I dag ser
vi at dreiningen i retning av et autokrati tilsynelatende skjer legalt, ved
hjelp av de demokratiske institusjonene, forklarer Sunde.
Sunde og
Graver, som er professorer ved Universitetet i Oslo, har gått med på å avsløre
hvordan man, tilsynelatende lovlig, kan begå et statskupp i Norge.
– Men bør vi
gi bort oppskriften? spør Graver.
De tar
sjansen.
Juks og fanteri
Før man skal
gå i gang med å bryte ned rettsstaten, kan det være nyttig å være klar over
kompleksiteten i dagens autokratier.
Fellesnevneren
for disse regimene er at de har regler og demokratiske institusjoner som
tilsynelatende fungerer. I realiteten er det de driver med likevel juks,
forklarer Graver.
Jørn Øyrehagen Sunde og Hans Petter Graver møttes i Rettshistorisk samling på Domus Bibliotheca (UiO).Foto: Maria Øyvindsdatter Robertsen
– Det som
gjør det vanskelig å gjennomskue et autokratisk regime, er at hvert enkelt
grep, som en endring i valgloven eller ny kriselovgivning, gjerne kan
forsvares. Ofte har frie demokratier tilsvarende ordninger og lovgivning, uten
at dette innebærer en undergraving av rettsstaten.
Det er derfor
summen, og ikke minst ønsket om å tilrane seg makt, som skaper et autokrati,
ifølge professorene.
1. Lag en krise
Ifølge Graver
er et fellestrekk ved autokratier at de etablerer en situasjon hvor de kan
definere sin egen kompetanse, og begrense kontrollen fra andre institusjoner.
En maktsyk
regjering bør med andre ord fokusere på å sikre seg mest mulig spillerom på
bekostning av lovgiver og domstolene.
Utnyttelse av
krisetid, med dette som formål, er en gjenganger, ifølge professorene.
–
Gjennomgående ser vi at mange regimer som har gått i en autoritær retning, har
utnyttet kriselovgivning for å styre landet. Man forsvarer det gjerne med at
det er behov for en effektiv og slagkraftig regjering, fordi det er en krise av
et eller annet slag. På den måten svekker og kobler man ut den lovgivende makten.
Dette har vi sett både i Ungarn og i USA, sier Sunde.
– Utnytt tillitt
Det norske
samfunnet er preget av stor grad av tillit til at myndighetene handler til det
beste for oss. Dette er samtidig en sårbarhet, særlig i en krisesituasjon,
påpeker Graver.
– Vi ser at
den norske befolkningen i gitte situasjoner verdsetter sikkerhet over frihet.
Dette kom blant annet til uttrykk under pandemien: Regjeringen hadde bred
støtte for drastiske tiltak og vide fullmakter, og det var få som stilte
kritiske spørsmål.
Dette er en
sårbarhet som kan utnyttes, forklarer han:
– Som
diktator i Norge, ville jeg spilt på folks frykt. Jeg ville laget eller
utnyttet en situasjon som er skremmende, for å begrunne behovet for en
handlekraftig regjering.
2. Skaff deg kontroll
I et
fungerende demokrati vil regjeringens maktutøvelse kunne kontrolleres av
domstolene, og ulovligheter bli stanset. Dette må omgås for å kunne herske som
en autoritær leder.
Ifølge Graver
er angrep på domstolene en gjenganger i hans forskning på autokratier.
– Tendensen
er at regjeringen prøver å skaffe seg kontroll over dommerne, avgrense domstolenes
kompetanse gjennom lov, trakassere dommere som ikke er lojale, og ignorerer
rettsavgjørelser som går mot regjeringen.
3. Bygg ned domstolen
Det finnes
flere grep som kan tas for å skaffe seg kontroll over de norske domstolene,
mener Graver.
En illojal
tolkning av Grunnloven kan for eksempel utnyttes for å opprette en egen regimelojal
særdomstol:
– Grunnloven
§ 88 slår fast at Høyesterett dømmer i siste instans, men det kan gis
begrensninger av dette i lov. Etter inspirasjon fra Polen, ville jeg derfor gitt
en lov om etablering av en spesialdomstol som behandler saker om
disiplinærreaksjoner mot dommere og «eksepsjonelle saker». Hvilke saker dette
er, lar jeg det være opp til justisministeren å definere. Og domstolen har ingen
ankeinstans.
Også regjeringens
adgang til å utnevne dommere kan utnyttes for å sikre regimevennlige dommere.
– Selv om det
fremgår av loven at Innstillingsrådet skal lage en innstilling, står det ikke at
denne må følges, påpeker han. Den europeiske menneskerettighetsdomstolen vil
slå ned på dette, men det vil ta tid, og avgjørelsene kan trygt ignoreres.
Til sist kan
også Domstoladministrasjonen manipuleres:
– Vi ser at den norske befolkningen i gitte situasjoner verdsetter sikkerhet over frihet, sier jusprofessorene Jørn Øyrehagen Sunde og Hans Petter Graver.Foto: Maria Øyvindsdatter Robertsen
– I domstolloven
heter det at Kongen utnevner og kan instruere styret i Domstoladministrasjonen.
Dersom styret ikke følger instruksen, kan det kastes av regjeringen. Jeg ville
derfor laget en instruks som styret ikke vil følge, kastet styret, og oppnevnt
et nytt styre med lojale medlemmer.
4. Kontrollér lokalmediene
– Mens Hans
Petter tar seg av domstolene, håndterer jeg mediene, erklærer Sunde.
Han ville
hentet inspirasjon fra Ungarn, hvor regjeringen opprettet et medietilsyn for å
bekjempe «fake news».
– I tilsynet
vil jeg bare plassere regjeringslojale personer, og hver gang pressen skriver
noe kritisk om regjeringen, blir det stemplet som «fake news», og mediet blir
bøtelagt. Over tid blir slike bøter et problem.
Et annet grep
kan være å oppheve medieeierskapsloven for mindre aviser, slik at noen få
regimevennlige investorer kan kjøpe opp avisene.
– Erfaringen
fra Ungarn er at de små avisene er viktige. Dette er nyhetskilder som folk
leser og stoler på. Jeg ville derfor tatt kontroll over de regionale og lokale
avisene.
Dette skaffer
regjeringen arbeidsro mens de angriper domstolene, forklarer han.
5. Bli gjenvalgt
Når man først
har brukt tid og krefter på å bygge ned demokratiet, bør man også sikre at man
blir gjenvalgt. Sjansene for valgseier kan styrkes gjennom å gjøre endringer i
valgsystemet, forklarer professorene.
– Et
virkemiddel er å endre valgloven slik at det største partiet alltid får
flertall i parlamentet, slik Viktor Orbán gjorde i Ungarn, foreslår Sunde.
Man kan også heve
sperregrensen, for å begrense partimangfoldet.
– Dersom man
hadde hevet sperregrensen til eksempelvis åtte prosent, ville en rekke norske
partier forsvunnet. Dette kan være et effektivt grep for å forskyve
maktbalansen mellom grupperinger i parlamentet.
Om Jørn Øyrehagen Sunde og Hans Petter Graver
Hans
Petter Graver (69)
Professor ved Institutt for privatrett ved UiO.
Fagområder: Forvaltningsrett, EØS, konkurranse- og
markedsrett, retorikk
Forfatter av en lang rekke bøker, blant annet Jussens
helter og Pandemi og unntakstilstand – Hva Covid 19 sier om den norske
rettsstaten.
Fikk Oslo krets ærespris i 2021 for sitt arbeid for å hegne
om rettssikkerheten i tilknytning til NAV-skandalen og Covid-pandemien. Har
også fått Akademikerprisen (2020)
Jørn
Øyrehagen Sunde (53)
Professor ved Institutt for offentlig rett ved UiO.
Fagområde: Rettshistorie, rettsstat, juridisk metode,
lovgivningslære, rett og religion, rett og teknologi
Forfatter av flere bøker, blant annet Kongen, lova og
landet – Kong Magnus Lagabøter, Landslova av 1274 og det Norge han skapte, 1000
år med norsk rettshistorie og Høgsteretts historie 1965-2015. I år
er han aktuell med boken Har eg rettstryggleik? Om den klassedelte
rettsstaten og illiberale demokrati.
Kun ett våpen igjen
For de som
derimot ønsker et velfungerende demokrati, kan professorenes kreative bruk av
loven oppleves som dyster lesing – er det egentlig håp for demokratiet?
– Uansett hva
man gjør for å sikre rettsstaten vil det alltid bare ha en utsettende effekt i
møte med autoritære krefter, mener Sunde.
Det er
likevel ett våpen som står igjen, ifølge Graver:
– Det eneste
som har kraft til å kjempe imot autoritære krefter, er befolkningen. Innbyggerne
må opparbeide seg en rettsstatsbevissthet, og evne å forstå hva som skjer når
et demokrati angripes, før det er for sent.