Nå blir det lov også å gjøre en konkurranse kjøpsbetinget. Sosiale medier har gitt næringsdrivende markedsføringsmuligheter, men også rettslige utfordringer.
Kundene våre må tenke helt anderledes på mediehåndtering, konstaterer Marie Vaale-Hallberg. Hun har bakgrunn som konsernadvokat i Tine; nå er hun advokat hos Haavind, og snakket om sosiale medier sammen med kollega Vebjørn Krag Iversen. I sosiale medier er rollene snudd slik at innholdskonsumenten ofte blir innholdsprodusent. Det er rom for å drive markedsføring, men da er det et grunnkrav at det skal gå tydelig frem hva som er markedsføring.
Trekk uten tiås
«Tips en venn og vær med i trekningen,» det er for eksempel normalt ikke greit. Hvis du oppfordrer til deling for å være med på en konkurranse, så vil det nok være i samme kategori. Men foreløpig er det ikke særlig mange saker akkurat på det, sier Vaale-Hallberg. Vebjørn Krag Iversen konstaterer at for eksempel innboksen på Facebook er å sammenligne med innboksen på epostkontoen, slik at det bare kan markedsføres hvis det er gitt samtykke. Stridspunktet nå er hva newsfeeden er. Forbrukerombudet har sendt spørsmålet til EU. I mellomtiden er de litt usikre, men sier at man i hvert fall må ha mulighet til enkelt å frasi seg disse meldingene, sier Iversen.
Konkurranse enklere
Etter den gamle markedsføringsloven var konkurranse vanskelig, og tilgift enda vanskeligere. Nå er det myket opp. Men en konkurranse kan ikke være kjøpsbetinget, og det er ikke lov å kreve en motytelse, sier han, og fastslår at Norge har vært i et slags vakuum. EU-domstolen har fastslått at et generelt forbud ikke er i tråd med EU-direktivet, mens Norge ikke har fulgt opp.
Bunnpris ordnet endring
Takket være Bunnpris kommer det nå en endring. De ville gjennomføre en konkurranse som skulle være kjøpsbetinget. Bunnpris spurte, og fikk to ulike uttalelser fra ombudet og departementet. De varslet Esa, og nå endrer Norge markedsføringsloven, sier Iversen. De to Haavind-advokatene mener det er lurt for bedrifter å lage egne retningslinjer om sosiale medier. – Det kan dere råde klientene deres til. Retningslinjene bør blant annet regulere hvem som kan legge ut ting i sosiale medier, sier de to.
Vebjørn Krag Iversen og Marie Vaale-Hallberg holder jevnlig foredrag for kunder som er usikre på hvordan de skal utnytte sosiale medier.