Datatilsynet: Bilen din ser deg!

Nye biler har stadig oftere innebygget dataprogrammer som lagrer det meste av kjøremønsteret ditt. Volvo er et av merkene som satser stort på dette systemet, som er ment for å sikre sjåførene dersom en ulykke er ute. Datatilsynet er bekymret for utviklingen, og frykter at personvernet til de som bruker bilen kan være truet.

Dersom du har kjøpt deg ny bil de siste månedene, har du kanskje stiftet bekjentskap med de nye sikkerhetsmulighetene. Dataprogrammer i bilen reagerer dersom bilen din kolliderer, og sender et varsel, for eksempel til produsentens nødsentral. Målet er at du som bilist skal få rask hjelp dersom ulykken er ute. For at de som mottar nødsignalet skal få et godt innblikk i hva som har skjedd, lagrer og sender bilen ut mye forskjellig informasjon. I Volvos brukermanual for dataprogrammet “On Call”, opplyser de følgende: «Når en hendelse som omfattes av tjenesten inntreffer, sendes automatisk informasjon fra bilen. En slik melding inneholder bilens understellsnummer (VIN), klokkeslett for bruk av tjenesten, type tjeneste, om kollisjonsputer har blitt utløst, om beltestrammere har blitt utløst, gjeldende drivstoffnivå, gjeldende temperatur inne i og utenfor bilen, om dører og vinduer er låst eller åpnet samt bilens seks siste posisjoner med hastighet og retning.»

Kan ikke slås av

Datatilsynet er interessert i informasjon om dette, særlig fordi produsenter skriver at de lagrer informasjonen hos dem “så lenge den kan bidra til å videreutvikle og ytterligere øke sikkerheten og kvaliteten.”

- Dersom informasjonen lagres sammen med informasjon om hvilken bil dette gjelder, vil det være personopplysninger som det ikke er greit å lagre uten videre, sier Atle Årnes i Datatilsynet.

Årnes er observatør i styringsgruppen for eCall i Norge. Fra 2015 skal alle nye biler utstyres med et liknende utstyr, som skal kunne kontakte 112. Dette er imidlertid etter planen en sikkerhetsløsning det skal være mulig å slå av, dersom føreren ønsker det.

- Dagens løsninger er en frivillig enten-eller-løsning, som ikke kan slås av etter behov. Vi vil følge produsentene nøye, slik at den fremtidige pålagte eCall-løsningen faktisk kan slås av.  Tredjepartløsninger kan være en frivillig eCall-løsning med ekstrafunksjoner, sier Årnes.

Allerede i dag lagrer Volvo informasjon om din kjøreadferd, selv i biler som selges uten On Call. Årnes er bekymret for hvor denne informasjonen tar veien. Hvem eier opplysningene og hvem har mulighet til å få se og få utlevert denne type informasjon.

- Tidligere har politiet målt opp og snakket med vitner etter en ulykke. Nå kan man også se for seg en situasjon der de vil legge mer vekt på bilens lagrede data, sier Årnes.

 - Hva med forsikringsselskapene? Kan de be om slik informasjon?

- De har ikke rett til å få den utlevert, men de kan jo presse sjåføren, og for eksempel si at man slipper egenandel dersom de får tilgang til disse dataene. Verksted kan jo lese av denne informasjonen, og mange forsikringsselskaper bruker egne verksteder. I Frankrike er det forsikringsselskaper som driver tredjepartløsninger som likner On Call, og da begynner det virkelig å bli problematisk personvernmessig.

Ta bussen til elskerinnen

Volvos tjeneste On Call kommer med en hendig app der du kan sitte hvor som helst i verden og sjekke for eksempel hvor mye bensin du har på bilen, og med muligheter for eksempel til å åpne opp bilen for noen som skal hente noe i bagasjerommet. Du får også en detaljert loggbok over hvor og når bilen har kjørt de siste 40 dagene. Om kona har lånt bilen og parkert den utenfor en adresse du ikke kjenner til, kan hun bli svar skyldig.

- Eier av bilen er jo ikke pliktig til å fortelle den som låner bilen om systemet, og det er problematisk. Også arbeidsgiver vil kunne ha tilgang til denne loggen, om du har en bil som er eid av arbeidsgiver. I dag kan man opprette fem kontoer til mobiler per bil, og Volvo sier at de ennå ikke har iverksatt en funksjon der man lett kan få oversikt over flere biler man eier, via appen, sier Årnes som altså følger utviklingen nøye.

I Volvos nye app ligger en loggbok der man kan sjekke hvor og når bilen din er blitt kjørt de siste 40 dagene, viser Atle Årnes.

Powered by Labrador CMS