- Slik kan fremtidens advokater fremstå - som programmere, sa jusprofessor og IT-konsulent Eric Vermeulen.

Future Lawyer 2017: Hvor vil disrupsjonen ta oss?

– Den dårlige nyheten er at for de fleste advokatfirmaer vil digitalisering være veldig, veldig dårlig. Den gode nyheten er at for noen få, vil det være veldig, veldig bra.

Det sa Niklas Larsson, direktør for digital transformasjon i Wiersholm, på konferansen Future Lawyers 2017 i Oslo den 20.november.

Larsson, som er sivilingeniør og økonom og kommer fra en strategi-stilling i Schibsted, var en av et titalls teknologer og jurister som delte sine visjoner om fremtidens advokat på konferansen, som ble arrangert av nett-stedet Shifter.no.

Her er et kort utvalg fra noen av foredragene.

Disrupt eller dø?

– Vi hører hele tiden, disrupt eller dø, sa Sverre Tyrhaug, managing partner i Thommessen.

– Hva skal man disruptere til? Hvor vil disrupsjon ta oss, og hva betyr det for meg? I beste fall så ser folk ikke verdien av endring, i verste fall kan diskusjonen skape bekymring og frykt. Dersom folk ikke vil ha endring, eller ser verdien i endring, får vi et klassisk gap. Dette er en av årsakene til at vi responderer litt sakte til de nye konkurrentene som er på vei inn i vårt marked, sa Tyrhaug.

En utfordring er at firmaet vil ha kontroll, men kontroll og innovasjon går ikke sammen, sa han.

Thommessen har jobbet med et prosjekt i tre år for å identifisere udekkede behov, profesjonalisere prosjektledelse, lære av de beste, og utfordre den måten firmaet vanligvis jobber på.

– Vi må feire erfaring, også erfaring med å feile. Jeg ser fram til den første feiringen med en klient der vi sier; yes, vi feilet, sa Tyrhaug.

– Vil ha mer for mindre

[caption id="attachment_11644" align="alignnone" width="777"] - Enhver klient vil spørre seg hva sjansen er for å vinne saken, mens advokaten tenker at dette er et juridisk spørsmål. Når et dataprogram kan gi deg en statistisk sannsynlighetsberegning, vil markedet favorisere dette, sa Richard Susskind.[/caption]

– Konkurrenter som tar livet av deg, kommer ikke til å ligne på deg, sa Richard Susskind, britisk forfatter og IT-rådgiver og gjesteprofessor ved Oxford-universitetet.

Kundene vil ha mer for mindre, og markedet for advokattjenester er under press. For eksempel vil markedet etterspørre verktøy som presist kan anslå klientenes mulighet for å vinne en sak, sa han.

Konsulentfirmaer som PwC, Deloitte, EY og KMPG – «The Big Four» – øker også presset mot tradisjonelle advokatfirmaer, sa han.

– Disse har dyp kunnskap om markedet, og gjør mot advokatmarkedet som Amazon gjorde mot bokmarkedet.

Han anbefalte advokatfirmaer å bryte ned arbeidet i komponenter for å identifisere hva som er rutinearbeid, og bruke billigere folk eller teknologi til å løse dette arbeidet.

– Liten vilje

[caption id="attachment_11645" align="alignnone" width="777"] - Jeg synes det er urettferdig at så mange ikke har tilgang til juridiske tjenester. Jeg jobber for å kunne frigjøre advokatenes dyrebare tid ved å automatisere arbeidsprosessene, sa Merete Nygaard. Foto: Per-Ivar Nicolaisen[/caption]

Norske advokatfirmaer har for liten vilje til å bruke tid på timer som ikke kan faktureres, mener Merete Nygaard, tidligere forretningsadvokat i Wiersholm og grunnleggeren av Lawbotics, som lager digitale juridiske tjenester.

– Hele forretningskulturen i advokatfirmaene må støtte innovasjon. Dette er neppe tilfellet her i Norge. Firmaer må forsikre seg om at de faktisk innoverer. Det betyr mer enn å utnevne noen til å bli «head of innovation», sa Nygaard.

Hennes erfaring er at forslag til forbedringer ikke blir satt pris på, hvis det betyr færre timer å ta betalt for, sa hun.

– Men kanskje det i dag er mer plass til å teste ut en klar idé, men det var ikke situasjonen for ett år siden. Å jobbe i en start-up, der det eneste fokuset er å bygge noe klienten virkelig vil ha, og uten å forvente øyeblikkelig avkastning, er veldig forskjellig fra å jobbe i et advokatfirma, sa Nygaard.

Vin-sporing

[caption id="attachment_11646" align="alignnone" width="777"] Skatte-teknolog Magnus Jones i EY viste hvordan blokkjede-teknologien enkelt kan brukes til å spore hele produksjonskjeden til en vare.[/caption]

Magnus Jones, skatte-teknolog i EY, fortalte hvordan blokkjede-teknologi er tatt i bruk for å vise kunden hele produksjonsprosessen til et vinmerke. Ved å scanne QR-koden på vinflaskens etikett, kan man se satellitt-bilder av drueåkeren, hvilke tanker vinen var lagret på, hvor mange grader det var i bilene som har transportert vinen.

– Jeg har hørt rykter om at Rema gjør akkurat det samme med sin produksjon av kylling og egg. Teknologien kan brukes i alle produksjonslinjer, og også innenfor en rekke næringer, og vil få innvirkning for advokatmarkedet på en lang rekke områder, sa Jones.

5 typer advokater

[caption id="attachment_11652" align="alignnone" width="777"] Endringene vil ikke skje om tre eller fem år, de skjer akkurat nå, sa Eric Vermeulen, jussprofessor og konsulent i Philips. Foto: Per-Ivar Nicolaisen[/caption]

Vi vil se fem nye typer advokater i fremtiden, mente Eric Vermeulen, jusprofessor ved Tilburg-universitetet i Nederland og konsulent i Philips.

1) Spesialisten: Advokaten som ikke vil endre seg, men har spesialisert seg på en nisje utenfor teknologien.

2) Plattform-advokaten; som jobber for service- og abonnementsplattformer med få ansatte og som ikke har egne eiendeler, f eks Airbnb og Spotify.

3) Teknologi- og automatiseringsadvokaten, som jobber for start-ups («alle start-ups’ene vet ikke hvordan de skal forholde seg til den regulerte verden»).

4) Blokk-kjede- og smarte kontrakter-advokaten som er «kontinuerlig oppdatert på hvem som eier hva».

5) Historiefortelleren. Advokaten som kan forutsi trender, forklare ting, og bli «darlings» i media.

– Advokater forteller meg at de omfavner ny teknologi, men den mest brukte teknologien i advokatbransjen er skriveprogrammet Word og e-post.

DNB vil ha fastpris

[caption id="attachment_11653" align="alignnone" width="777"] - Teknologi gjør oss i stand til å lage nye og spennende løsninger for våre kunder, og er et imperativ for å redusere kostnader, sa juridisk direktør Audun Moen i DnB. Foto: Per-Ivar Nicolaisen[/caption]

– Faste priser («fixed fees») kan bli essensielt fremover for å holde på kundene og marginene, sa juridisk direktør i DnB, Audun Moen.

Han trakk frem fire trender: Fremtidens advokatfirma vil være mer sentrert rundt kunden. Mindre firmaer vil tilby portaler, så advokatfirmaene må gå ned i pris. Advokatfirmaer i Norge jobber sammen, og kanskje med kunden, for å tilby digitale juridiske tjenester. Og innovasjon vil komme høyere opp på agendaen.

Blant mulige trusler fremover, hadde han plukket ut tre: Konkurrerende firmaer med interne konsulenter, f eks Deloitte, PwC og EY. Internasjonale advokatfirmaer med utviklingsressurser som langt overgår norske firmaer. Og standardiserte, digitale løsninger som kan bli tilbudt av uavhengige tjenesteytere.

Robot-pilot

[caption id="attachment_11656" align="alignnone" width="777"] - Nøkkelspørsmålet handler om kundefokus, sa Peter van Dam i Simonsen Vogt Wiig. Foto: Per-Ivar Nicolaisen[/caption]

– Vi har hatt en robot-pilot om fast eiendom. Programvaren var ikke all verden, og vi hadde ikke nok dokumenter til virkelig å trene roboten. Derfor var ikke resultatet som ønsket, sa Peter van Dam, chief digital officer i Simonsen Vogt Wiig

– For meg er det viktigste spørsmålet hvordan vi skal forplikte folk til å jobbe med innovasjonsprosjekter. Den gjennomsnittlige profittmarginen i de største advokatfirmaene er nå femti prosent. Det diskuteres om hvorfor ty til andre business-modeller, når du ikke vet hva du får ut av det. Og om vi lærer roboten noe, skal alle andre advokater da kunne bruke den?

– Ingen ting igjen til oss

[caption id="attachment_11666" align="alignnone" width="777"] - Vi må spørre hvorfor: Hvorfor kommer kundene til oss, hvorfor vil de betale? Vi må gå dypt inn i dette og optimalisere våre prosesser, og gjøre dem transparente, sa advokat Thomas Hansteen i Kluge.[/caption]

– I Kluge mener vi at kundene trenger bedre transaksjoner, større effektivitet og større transparens, slik at kunden vet hva som skjer hele tiden, sa advokat Thomas Hansteen i Kluge.

– Vi tester nå et lite prosjekt, det er ingen stor investering. Men noen utfordringer er der, en av dem er at løsningen vi håper å få til, vil bety at vi vil kunne bruke betydelig mindre tid, og hvis det skal betales pr. time, vil det bli ingen ting igjen til oss. Så vi må tenke nytt om hvordan vi skal ta betalt for våre tjenester.

– Jobb på tvers

[caption id="attachment_11658" align="alignnone" width="777"] - Software is eating the world, sa Niklas Larsson, direktør for digital transformasjon i Wiersholm. Foto: Per-Ivar Nicolaisen[/caption]

– Tenk stort, start lite, og skaler raskt, rådet Niklas Larsson, direktør for digital transformasjon i Wiersholm.

– Tenk ti ganger vekst, ikke ti prosent. Hva er den ene tingen som virkelig betyr noe? Fokuser på kundens problem, ikke dine løsninger. Etablér løsninger på tvers av funksjoner. Start med folk og prosesser, ikke med teknologien. Ikke bruk skinnende leketøy hvis du ikke har behov for det, var blant rådene Larsson ga.

Arrangør Lucas Weldeghebriel og managing partner i Thommessen, Sverre Tyrhaug, på scenen under konferansen Future Lawyer 2017.
- Enhver klient vil spørre seg hva sjansen er for å vinne saken, mens advokaten tenker at dette er et juridisk spørsmål. Når et dataprogram kan gi deg en statistisk sannsynlighetsberegning, vil markedet favorisere dette, sa Richard Susskind.
- Jeg synes det er urettferdig at så mange ikke har tilgang til juridiske tjenester. Jeg jobber for å kunne frigjøre advokatenes dyrebare tid ved å automatisere arbeidsprosessene, sa Merete Nygaard. Foto: Per-Ivar Nicolaisen
Skatte-teknolog Magnus Jones i EY viste hvordan blokkjede-teknologien enkelt kan brukes til å spore hele produksjonskjeden til en vare.
Endringene vil ikke skje om tre eller fem år, de skjer akkurat nå, sa Eric Vermeulen, jussprofessor og konsulent i Philips. Foto: Per-Ivar Nicolaisen
- Teknologi gjør oss i stand til å lage nye og spennende løsninger for våre kunder, og er et imperativ for å redusere kostnader, sa juridisk direktør Audun Moen i DnB. Foto: Per-Ivar Nicolaisen
- Nøkkelspørsmålet handler om kundefokus, sa Peter van Dam i Simonsen Vogt Wiig. Foto: Per-Ivar Nicolaisen
- Vi må spørre hvorfor: Hvorfor kommer kundene til oss, hvorfor vil de betale? Vi må gå dypt inn i dette og optimalisere våre prosesser, og gjøre dem transparente, sa advokat Thomas Hansteen i Kluge.
- Software is eating the world, sa Niklas Larsson, direktør for digital transformasjon i Wiersholm. Foto: Per-Ivar Nicolaisen
Powered by Labrador CMS