Advokatbransjen har et middels godt omdømme, ifølge en måling gjort av kommunikasjonsbyrået Apeland. Seniorrådgiver Gry Rohde Nordhus har tre råd til advokatfirmaer som vil lykkes med sitt pro bono-arbeid.
Kommunikasjonsbyrået Apeland har arbeidet med omdømmeanalyse
i en årrekke, og gjorde i fjor høst en måling av advokatbransjens omdømme,
forteller Gry Rohde Nordhus.
Hun har selv jobbet som markeds- og kommunikasjonsansvarlig
i Wikborg Rein.
Annonse
– Undersøkelsen ble gjennomført blant et representativt
utvalg av befolkningen, og målte omdømmet til bransjen som helhet, og ikke til
de enkelte advokatfirmaene. Skalaen gikk fra 0-100, hvor et godt omdømme scorer
fra 65 og oppover. Advokatbransjen fikk en score på 59, og har dermed et
middels godt omdømme blant folket, sier Nordhus.
Gry Rohde Nordhus arbeider med kommunikasjon i større selskaper og konsern.Foto: Kari Hegstad
Hennes hypotese er at den middels gode omdømmescoren kan
skyldes advokatfirmaenes valg av målgrupper for egen markedsføring.
– De fleste advokatfirmaer er veldig opptatt av å opparbeide
og opprettholde et godt omdømme blant klienter, studenter og samarbeidspartnere,
mens færre ressurser settes av til omdømmebygging blant resten av befolkningen.
Rekrutterer godt
– Jeg vet fra min tid i advokatbransjen at dette er en
yrkesgruppe som er veldig opptatt av pro bono-arbeid. Mange rekrutterer nok
godt på det, for det er ikke uvanlig at unge mennesker verdsetter arbeidsgivers
samfunnsansvar og mulighetene for å jobbe med noe som oppleves meningsfullt.
– I
tillegg er mange advokatfirmaer klar over egne privilegier, og har derfor
genuine ønsker om å gi noe tilbake til samfunnet, sier Nordhus.
Gjennom pro bono-arbeid kan ansatte få innblikk i viktige
perspektiver både fra mennesker og fra organisasjoner, man kan bygge relasjoner
i lokalsamfunnet og oppleve personlig utvikling på områder man vanligvis ikke
utfordres så mye på, påpeker hun.
– Ikke minst kan advokatfirmaers fokus på pro bono være
avgjørende for å rekruttere og beholde klienter. Stadig flere aktører i
næringslivet stiller denne typen krav, så også for konkurransedyktighetens
skyld vil det nok lønne seg å ta samfunnsansvaret på alvor.
Nordhus' tre pro bono- og strategiråd til advokatfirmaer
Sørg for at verdigrunnlaget er på plass, og at interessen
for det aktuelle pro bono-arbeidet er genuin og forankret i forretningsstrategien.
Hvis det ikke er ekte, er sannsynligheten stor for at det gjennomskues.
Velg ett eller maks to områder man begrenser pro
bono-arbeidet til. Det kan være alt fra menneskerettigheter til barnearbeid og
skeives rettigheter, for å nevne noe. En slik tilspisning gir firmaet en
tydeligere profil, og det gjør det enklere å sikre et samsvar med strategi og
verdier. Man kan selvsagt jobbe med flere ulike organisasjoner innenfor det
valgte feltet, men det er viktig å ta et felles standpunkt om hva man står for,
og posisjonere seg deretter.
Finn gode historier om hva pro bono-arbeidet betyr for de
som mottar den juridiske bistanden. Det kan fort fremstå usympatisk om firmaet
skryter av seg selv og sin egen godhet, så da er det bedre om det samme
budskapet får komme frem gjennom historier formidlet fra de man har hjulpet.