Stortingsrepresentant og advokat Kristoffer Sivertsen (FrP) vil begrense EMDs innflytelse over norsk migrasjonspolitikk. Forslaget møter motbør fra Karsten A. Anfinsen i Advokatforeningens menneskerettsutvalg.
Kristoffer Sivertsen og Karsten A. Anfinsen.Foto: Maria Øyvindsdatter Robertsen / Nina Schmidt
Maria Øyvindsdatter RobertsenMaria ØyvindsdatterRobertsenMaria Øyvindsdatter RobertsenJOURNALIST OG JURIST
Publisert
– Man skal ikke kunne vedta seg ut av menneskerettighetene,
selv om en lovgiver kanskje ønsker det, sier advokat Karsten A. Anfinsen.
I senere tid er det blitt rettet kritikk mot EMDs (Den
europeiske menneskerettsdomstolens) håndtering av saker knyttet til migrasjon
og kriminalitetsbekjempelse.
Annonse
I slutten av mai sendte statslederne i Danmark, Italia,
Østerrike, Belgia, Tsjekkia, Estland, Latvia, Litauen og Polen et åpent brev
til EMD der de skriver at de mener domstolen i enkelte tilfeller går for langt
i å begrense statenes politiske handlingsrom på migrasjonsfeltet. Dette påvirker
landenes evne til å beskytte seg mot «the challenges facing us in the world
today», mener de.
I brevet ber de blant annet om større nasjonal handlefrihet
til å utvise innvandrere i alvorlige straffesaker.
Advokat og nyvalgt stortingsrepresentant for FrP i Rogaland, Kristoffer
Sivertsen, er enig med sin partileder.
– Jeg mener det er viktig at Norge er med på å sende et
signal til EMD om at medlemslandene ønsker større nasjonal kontroll på
migrasjonsfeltet, sier Sivertsen.
Kristoffer Sivertsen var statssekretær i Justis- og beredskapsdepartementet fra 2019 til 2020.Foto: Maria Øyvindsdatter Robertsen
Han mener utviklingen i EMD over årene har ført til at landenes
mulighet for å beskytte seg mot og bekjempe kriminalitet er begrenset.
– EMD har gått langt i
å utvikle retten på et område hvor vi mener at nasjonale folkevalgte organer
burde hatt større kontroll, og stått for utviklingen av regelverket.
– De fleste utlendinger i Norge er lovlydige, men vi ser
dessverre at det er en overrepresentasjon av utlendinger på
kriminalstatistikken. Norge har behov for å beskytte seg mot alvorlig
kriminalitet og i større grad kunne utvise utlendinger som begår slik alvorlig
kriminalitet. Dette har vi i dag begrenset mulighet til, på grunn av EMDs
tolkning av menneskerettighetskonvensjonen, sier han.
– Frykter utmeldelse
Sivertsen frykter at EMD risikerer å sette seg selv på
sidelinjen dersom domstolen ikke tar til seg de signalene som nå sendes fra
flere av medlemslandene.
– For meg er det viktig at vi har et felles sett med
grunnleggende menneskerettigheter i Europa. Jeg ønsker ikke at dette skal bli
et problembarn, men dersom EMD ikke tar de signalene som nå sendes på alvor,
frykter jeg at tilslutningen til EMK svekkes, og at enkelte medlemsland velger å
melde seg ut av samarbeidet.
Han tror ikke at initiativet vil svekke
menneskerettighetenes stilling.
– Når man mener at noe ikke fungerer godt nok, er det viktig
at man sier ifra tidlig, slik at man kan gjøre noe med det istedenfor at dette
skal føre til polarisering.
Beskytter individet
Advokat og medlem av Advokatforeningens
menneskerettighetsutvalg, Karsten Anfinsen, mener det ikke er noe nytt at
stater kritiserer overnasjonale institusjoner og konvensjoner for at de truer
landenes autonomi.
– Det som er alvorlig med brevet, er at menneskerettighetene
på et overordnet nivå er ment å beskytte individet mot flertallet. I dette
tilfellet er det derimot statene som ønsker å beskytte seg mot det de omtaler
som en trussel, nemlig kriminelle innvandrere, som de mener EMD hindrer dem fra
å utvise.
Karsten A. Anfinsen og menneskerettsutvalget besøkte EMD i 2023.Foto: Jonas Fosaas
Ifølge Anfinsen forsøker dermed brevskriverne å snu
menneskerettighetsdomstolen til å beskytte statene istedenfor individet.
– At medlemslandene ikke har anledning til å utvise
kriminelle mennesker som ikke har statsborgerskap, er heller ikke riktig. EMD
oppstiller noen ytre skranker for utvisning, for eksempel knyttet til at man
ikke kan sende mennesker tilbake til land hvor de risikerer forfølgelse.
Hvorvidt de ni landene også kritiserer disse reglene, er derimot litt uklart.
Kan svekke EMD
I motsetning til Sivertsen, frykter Anfinsen at brevet er et
skritt i retning av å svekke en felles forståelse av menneskerettighetene.
– Jeg mener brevet er en del av en trend i retning av å
relativisere menneskerettighetene, hvor noen er mer beskyttet av
menneskerettighetene enn andre. Da glemmer man samtidig at hovedhensynet bak
menneskerettighetene er at det skal være et sett med ukrenkelige regler, som
beskytter individet mot flertallet. Man skal ikke kunne vedta seg ut av
menneskerettighetene, selv om en lovgiver kanskje ønsker det, sier han.
Ønsker debatt
I likhet med Sivertsen, mener Anfinsen at det er viktig at
man tar brevet fra medlemslandene på alvor, for å sikre det videre
menneskerettighetssamarbeidet.
– Det er klart at det er alvorlig når ni land, med Danmark
og Italia i spissen, sender et brev hvor de kritiserer domstolen og
konvensjonen som den forvalter. Dette må man absolutt ta på alvor, sier Anfinsen.
Samtidig mener han at debatten mangler konkrete eksempler på
tilfeller der EMD skal ha gått for langt i sin tolkning.
– Jeg savner en konkretisering av hvilke enkeltsaker og
bestemmelser man sikter til, når man mener at menneskerettsdomstolen har gått
for langt. Dette kan jeg ikke se at noen, heller ikke her i Norge, klarer å
peke på. I motsetning til både Frp og avsenderlandene, mener jeg at EMD har utviklet
seg i retning av å være mindre overnasjonal og mer lyttende til statene. Jeg
vil derfor utfordre skeptikerne til å komme med konkrete eksempler, sier
Anfinsen.
«Det har ikke vært et aktuelt spørsmål for Norge å slutte seg til det konkrete brevet om praksis i EMD. Regjeringen vil arbeide for å ivareta nasjonalt handlingsrom på utlendingsfeltet ved å delta aktivt i europeiske diskusjoner på migrasjonsområdet, herunder om retur av personer uten lovlig opphold og nye initiativer til tiltak på feltet, og ved å fremme norske myndigheters syn i saker for domstolene.»
Utdrag fra brevet sendt til den Europeiske menneskerettsdomstolen
“On this basis, we – the signatories of this letter – agree that the safety and stability of our own societies should have the highest priority. We believe that:
- We should have more room nationally to decide on when to expel criminal foreign nationals. For example, in cases concerning serious violent crime or drug-related crime. By its nature such crime always has serious implications for the victims.
- We need more freedom to decide on how our authorities can keep track of for example criminal foreigners who cannot be deported from our territories. Criminals who cannot be deported even though they have taken advantage of our hospitality to commit crime and make others feel unsafe.
- We need to be able to take effective steps to counter hostile states that are trying to use our values and rights against us. For example, by instrumentalizing migrants at our borders.”
Kilde: Åpent brev fra Danmark, Italia, Østerrike, Belgia, Tsjekkia, Estland, Latvia, Litauen og Polen til EMD