– Maskiner som er mer presise enn mennesker, er et konkurransefortrinn som klientene vil være på jakt etter. Dette vet de smarteste advokatfirmaene, sa Chrissie Lightfoot.

Produktiviteten til himmels med roboter som aldri er syke eller bakfulle

Selvbetjening innen advokattjenester skyter fart.

Dette var noen av budskapene fra den anerkjente «futuristen» og advokaten Chrissie Lightfoot, da hun holdt foredraget «Robotene kommer» for Advokatforeningens øverste organ, Representantskapet, under Advokatenes fagdager i Oslo. Også advokater fra de største firmaene i Norge var invitert til foredraget.

Lightfoot, som er fra Yorkshire i England, står bak robot-advokaten Lisa (Legal Intelligence Support Assistance) og er grunnlegger av konsulentselskapet EntrepreneurLawyer Ltd, som spesialiserer seg på såkalt AI (artificial intelligence) og roboter til advokatbruk. Hun har også skrevet bøkene «The naked lawyer» og «Tomorow`s naked lawyer».

– Jeg har vært forretningsadvokat, og som sådan kjenner jeg deres bekymringer. Men jeg håper at det jeg skal snakke om her i dag, vil fjerne deres bekymringer for fremtiden, innledet Lightfoot.

Lynrask jobbing

– Folk spør meg alltid hva som blir det neste store. I dag er kunstig intelligens på alle agendaer, og vi hører at roboter vil ta over både de såkalte hvitsnipp-jobbene og manuelt arbeid. Men selv om kunstig intelligens er «hypet», så er den veldig ekte, og i ferd med å bli tatt i bruk i mange sektorer, inkludert advokatbransjen, sa Lightfoot.

Flere eksisterende systemer kan gjøre unna tre ukers partnerarbeid på tretti minutter, sa hun, og trakk frem IBMs Watson (et system for kognitive teknologier basert på kunstig intelligens og maskinlæring), ROSS (den første AI-advokaten), Kira, som brukes av blant annet Deloitte (se neste side), samt det globale advokatfirmaet Dentons’ teknologiplattform Nextlaw Lab. Men spesielt Luminance-teknologien er attraktiv, mente hun.

– Noen ganger må man bruke måneder og år på å trene et system. Men Luminance kan man trene opp på noen dager.

Kobler hjerne og maskin

Noen av løsningene er også nyttige for nisjefirmaene, sa hun.

– Selv om du driver et kontor alene, så ikke vent. Det finnes mange løsninger som er ganske billige å ta i bruk. Spørsmålet er om du er villig til å satse, sa Lightfoot, og nevnte konkret såkalte chatbots og IBMs Watson-plattform.

En chatbot er et dataprogram som kan føre en dialog med brukeren, enten via lyd eller tekst.

Tiden fra innovasjon til et produkt når ut til massene, er blitt mye kortere.

– Å knytte sammen den menneskelige hjerne med kunstig intelligens, en såkalt neurolink, kan trolig gjøres om fire-fem år. Da vil vi bare kunne tenke på en handling, og så vil systemet utføre den. Vår reaksjon på å høre om noe slikt er typisk «oh my God, det vil aldri skje», men vi må faktisk drøfte hvordan dette vil innvirke på ulike lovreguleringer, sa Lightfoot.

Advokattjenester kan foregå helt uten menneskelig innblanding om ti, femten år, spådde hun.

– Det vi tidligere så som ren science fiction og forskrudd, det skjer. Vi kan omfavne det, og ta kontroll, eller la være å gjøre noe som helst, og bli akterutseilt. Det er opp til dere. Det kommer til å bli «the have’s and the have-nots». Dere må bli en del av denne reisen! Klientene deres vil forvente maskinbruk, og forvente en prisforskjell, på en eller annen måte. Utfordringen for dere er å øke produktiviteten og øke verdien for klienten, sa Lightfoot.

Klienter kan bli rappet

Advokatfirmaer konkurrerer på dette feltet ikke bare mot hverandre, men også mot store teknologiselskaper, understreket hun.

– Dere er ikke immune mot konkurransen fra teknologiselskapene. Dette sier jeg spesielt til de store advokatfirmaene, sa Lightfoot.

Teknologien gir en mulighet til å tenke nytt, fremholdt hun.

– Arbeidet på advokatkontoret har aldri vært kostnadseffektivt eller tidseffektivt. Nå må man tenke på en helt ny måte. Robot-advokater gir helt nye forretningsmuligheter.

– Med en robot kan du serve hundrevis av klienter på samme tid, mens du sover, til og med, og få betalt for det. I Storbritannia har for eksempel 53 prosent av alle firmaer aldri brukt en advokat. I Skandinavia er situasjonen sannsynligvis den samme. Her er det en enorm mulighet for å ta i bruk teknologi på en smart måte. Teknologi brukes jo allerede, for eksempel innen forsikring. Så publikum stoler på teknologi.

Hun trakk frem sin egenutviklede advokatrobot Lisa. (Les mer om systemet på Lightfoots egen blogg her.)

– Lisa skaper mer arbeid for advokater, hun gjør dem ikke arbeidsledige, men skaper markeder for advokater der de ikke tidligere eksisterte. Det handler om å utvide vår intelligens, og det er ikke en trussel, men en mulighet. Du vet hva du kan, og du kjenner dine klienter. Og du trenger ikke være 24 timer i døgnet på kontoret. Og når disse systemene er oppe og går, så kommer de aldri bakfulle på jobb, eller ringer inn og sier at de er syke. Maskinene vil få produktiviteten din til å gå i taket, det er mitt budskap. Maskinene vil bli smartere enn menneskene, men de vil aldri bli klokere. Maskinene blir aldri bedre enn oss, sa Lightfoot.

I år vil vi se en voldsom økning i bruken av såkalte chatbots, sa hun.

– Jeg vet at i alle fall to advokatfirmaer i Skandinavia er i ferd med å skaffe seg slike.

LES OGSÅ:

Wiersholm-advokat hoppet av advokat-karrieren for å bygge Lawbotics

Sverre Tyrhaug i Thommessen: Klientene vil ha "more for less"

DLA Piper: Advokat-robot trenes på norsk

Nicolai Halbo: Skal man la noen andre sitte med eierskapet til noe som blir fantastisk intelligent og smart?

Junioradvokatenes jobb vil bli automatisert

Ravn ACE, Luminance, Kira Sustems, Ross, Neota Logic og blokkjede-teknologi

Norske jusstudenter med chatbot

Ikke utsett det lenger, ikke vent, men omfavn kunstig intelligens, var budskapet fra Lightfoot til Representantskapet.
Powered by Labrador CMS