Styremedlem Camilla Brun i Advokatassistentforen vil synliggjøre alt assistentene kan jobbe med.
– Bruk assistentene mer!
Advokatassistentforeningen mener flere firmaer kan utnytte assistentenes kompetanse bedre. Det kan ifølge foreningen ha en økonomisk fordel.
Nylig sendte Foreningen Advokatassistenter DNA brev til 127 norske advokatfirmaer med en oppfordring om å bruke advokatassistentenes kunnskap bedre.
– Vi mener det ligger en økonomisk besparelse i å bruke assistentene til enkelte oppgaver. Assistentene skal være arbeidsavlastende og inntektsinnbringende, sier Camilla Brun, informasjonsansvarlig i Foreningen Advokatassistenter DNA og advokatassistent DNA i Brækhus Dege Advokatfirma i Ski.
Foreningen har for tiden 154 medlemmer fra Kristiansand i sør og til Lakselv i nord.
Hun understreker at assistentene alltid skal jobbe under advokatens ansvar og ikke drive juridisk rådgivning. Ifølge henne er det store forskjeller mellom firmaene i hvor stor grad assistentenes kompetanse blir utnyttet.
– Å melde inn endringer i et styre til Brønnøysund er for eksempel relativt enkelt, men like fullt noe som må gjøres riktig. Å la advokatassistenten utføre oppgaven og føre egenfakturerbar tid, vil frigjøre advokatene og fullmektigenes tid til faglig tyngre oppgaver. Samtidig vil klientene oppleve at firmaets bistand prises enda mer presist, basert på vanskelighetsgrad og spesialisering. Klientens terskel for å be om bistand blir derfor lavere, mener Brun.
I dag er det Juristenes Utdanningssenter (JUS) som utdanner Advokatassistenter DNA. For å kunne benytte tittelen «Advokatassistent DNA» må man ha vært advokatsekretær i tre år, gjennomføre fem ukelange samlinger, samt bestå fem hjemmeoppgaver og én avsluttende eksamen.
– Advokatassistenten kan bidra med mye, og er verdt å ta med i regnestykket som en del av det juridiske teamet, forsikrer Brun.
Hun understreker at lojalitet er en egenskap som kjennetegner foreningens medlemmer.
– Mange assistenter har jobbet for samme firma i mange år, gjerne også for samme advokat. Mens advokatene er opptatt i møter kan assistenten bli en inngangsport og holdepunkt til firmaet, påpeker Brun.
Hun mener mange nyansatte fullmektiger med fordel kan benytte assistenten aktivt i en oppstartsfase.
– Vi har gjerne inngående erfaring med firmaets rutiner. Det kan være greit å ha en assistent å støtte seg på som kan være behjelpelige med praktiske oppgaver, og avlaste advokaten, påpeker Brun.
For et par år siden gjorde foreningen en undersøkelse som viste at norske advokatassistenter gjør oppgaver som omfatter alt fra å ta ut av oppvaskmaskinen til å utarbeide prosess-skriv og ha klientkontakt. Det er likevel store forskjeller mellom firmaene.
– Jeg vil uansett våge påstanden om at advokatassistentene er firmaets mest allsidige medarbeidere, sier Brun med et smil.
Disse oppgavene kan en advokatassistent gjøre
Disse oppgavene kan en advokatassistent gjøre
• Innhenting av opplysninger fra offentlige registre, herunder Brønnøysundregistrene og grunnboken.
• Utarbeide dokumentasjon og innsending av meldinger (herunder Altinn) i forbindelse med foretaksetableringer og senere endringer i Brønnøysundregistrene.
• Utarbeide grunnleggende selskapsdokumenter (stiftelsesdokument, protokoller, selskapsvedtak, aksjeeierbok m.m.).
• Utarbeide og innsende skjøter, pantobligasjon og lignende dokumentasjon knyttet til fast eiendom.
• Bistand i forbindelse med due diligence-gjennomganger og tilrettelegging av datarom.
• Medhjelper i eiendomsmegling, herunder oppgjør (etter gjennomgått etterutdanning).
• Utarbeidelse av prosesskrift og utdrag.
• Utarbeidelse av skjøter, testament og ektepakter.
• Skiftebehandling, konkurs- og dødsbo.
• Bistand med klientkontakt og klientkontakt i fengsel o.l.
• Forberedelser og deltakelse på møter inkludert innkalling og protokollskriving.