Gjengkriminalitet

Foreslår tre års straff for å involvere unge i kriminalitet: –Symbolpolitikk, mener forsvarer.

Regjeringen har sendt et forslag til en egen straffebestemmelse om å involvere unge i kriminalitet ut på høring. Forsvarer Stian Mæland mener pengene heller burde ha gått til forebygging.

Stian Mæland er advokat i Advokatfirmaet Staff .
Publisert Sist oppdatert

– Kriminelle nettverk forsøker å utnytte mindreårige og rekruttere de til sine miljøer. Vi ser at mindreårige lokkes med penger, status og tilhørighet. Det vil vi bekjempe ved å gjøre det til et selvstendig straffbart å involvere mindreårige i kriminalitet. Lovforslaget tar særlig sikte på å ramme kriminelle nettverk som på denne måten utnytter barn og unge, og stoppe lovbrudd med mindreårige før det begås. Målet er å trygge barna, bekjempe gjengene, og sikre samfunnsvernet.

Det sier justisminister Astri Aas-Hansen i en pressemelding.

Bakgrunnen for uttalelsen er et forslag regjeringen sendte ut på høring i går. Forslaget innebærer at det innføres en ny straffebestemmelse som rammer den som involverer en mindreårig i kriminalitet.

Ordlyden i den foreslåtte bestemmelsen er:

«Den som instruerer, gir oppdrag til, yter fordeler til, overleverer formuesgoder til eller medbringer en person under 18 år, og dermed eller på annen måte involverer denne i en straffbar handling, straffes med [bot eller] fengsel inntil 3 år.»

Utvider straffeansvaret

Involvering av barn i kriminalitet rammes allerede delvis gjennom medvirkningsansvaret i straffeloven § 15. Etter straffeloven § 77 bokstav g er det også straffeskjerpende å forlede eller utnytte unge personer, og bestemmelsens bokstav l skjerper straffen for kriminalitet begått i nærvær av barn under 15 år.

Det nye forslaget rammer også bredere enn dette. Et eksempel som trekkes frem i høringsnotatet er der noen bruker en mindreårig som medvirker, men uten å forlede eller utnytte barnet på den måten som kreves av straffeloven § 77.

Skyldkravet vil i følge utkastet være oppfylt allerede ved uaktsomhet om barnets alder.

Aas-Hansen sier i pressemeldingen at bestemmelsen kan tette viktige hull i lovgivningen.

– Jeg stiller spørsmål ved om gjeldende rett gir et tilstrekkelig strafferettslig vern mot at barn involveres i straffbare handlinger. Det er gode argumenter for at det straffverdige ved å involvere barn i kriminalitet bør ivaretas gjennom en egen straffebestemmelse. Vi foreslår at den som involverer eller forsøker å involvere en mindreårig i en straffbar handling, skal kunne straffes med fengsel inntil 3 år. Dette skal beskytte barn mot å involveres i kriminalitet, og er et krystallklart signal om at slike handlinger er uakseptable.

–Symbolpolitikk

Stian Mæland er forsvarsadvokat og partner i advokatfirmaet Staff, og har lang erfaring med strafferett og barn og ungdom. Han sitter i Advokatforeningens lovutvalg for strafferett og straffeprosess, men uttaler seg her som enkeltperson.

Mæland gir regjeringen honnør for å rette søkelys mot utnyttelse av barn. Han mener likevel det er unødvendig med et nytt straffebud.

–  Jeg mener det er et unødvendig lovforslag. Som regjeringen påpeker, har vi allerede bestemmelser som rammer dette. Det er positivt at man vil synliggjøre at det er straffbart å forlede og bruke barn. Samtidig er det ikke nødvendig å bruke både penger og ressurser på å innføre en ny straffebestemmelse, når dagens lovgivning i all hovedsak ivaretar disse interessene.

Mæland mener ressursene kunne kommet bedre til nytte med forebyggende arbeid.

– Jeg vil bare gjenta at det er positivt at man har fokus på arbeid for å redusere antallet barn som driver med kriminalitet. Likevel er det å lage nye bestemmelser - bare for å virke som handlekraftige politikere - mer symbolpolitikk enn det hadde vært med rene penger inn i forebyggingsarbeidet.

Mindreårige unntas ikke straff

Høringsnotatet diskuterer også behovet for et unntak i de tilfellene der mindreårige lovbrytere involverer andre mindreårige barn i kriminalitet. Notatet viser til den tilsvarende svenske bestemmelsen som har et unntak personer som er jevnbyrdige i alder og utvikling.

Departementet konkluderer i høringsnotatet med at det ikke er behov for et slikt unntak. Det viser blant annet til at også disse tilfellene er straffverdige, og at et unntak kan uthule bestemmelsen.

Departementet har likevel tatt inn et forslag til en slik unntaksbestemmelse, for at den skal kunne diskuteres i høringsrunden. 

Ordlyden i utkastet til unntak er:

« Straff etter første ledd kan bortfalle dersom gjerningspersonen og den mindreårige er omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling og overtredelsen for øvrig må anses som mindre alvorlig »

Les høringsnotatet her. Høringsfristen er første desember 2025.

Powered by Labrador CMS