– Mange tenker at julebord er en frisone

JulebordFlere arbeidsrettsadvokater merker oppsving rundt julebordsesongen. Foto: Istock/GeorgeRudy

Arntzen de Besche-partner mener bedrifter som over mange år har tillatt mye alkohol kan sette seg selv i en vanskelig situasjon når de skal reagere overfor ansatte som trår over streken.

Agathe Løwenborg og Sven Bjørk er henholdsvis partner og senioradvokat i Arntzen de Besche i firmaets arbeidsrettsavdeling.

De merker et økt antall henvendelser fra bedrifter etter forrige vinters #metoo-kampanje.

– I tillegg ser vi faktisk at det blir et oppsving i saker når det nærmer seg julebordsesong. Julebord er jo en setting der terskelen senkes litt og alkoholbruken økes, sier Løwenborg.

Ingen frisone

Hun peker på at det i mange virksomheter er og har vært aksept for at man drikker til dels mye alkohol.

– Dersom man over flere år har hatt en kultur med veldig mye alkohol er det også vanskeligere å gå inn å straffe enkeltpersoner for å ha blitt overstadig beruset, og ha gjort noe dumt. Jeg sier ikke at det er greit, men det kan by på krevende problemstillinger, påpeker Løwenborg.

Hun mener firmaer bør nok være påpasselig med i hvor stor grad man tilbyr de ansatte gratis alkohol.

– I tillegg bør man på forhånd gjennomgå hva som er akseptabelt og ikke med de ansatte. Julebord er gjerne en litt spesiell setting, mange tenker nok litt at det er en frisone, tillegger advokaten.

Å ta et allmøte i forkant av julebordet kan ifølge advokatene være et godt forebyggende tiltak.

– Dersom arbeidsgiver er kjent med at noen i virksomheten takler alkohol dårligere enn andre kan arbeidsgiver særskilt gjøre vedkommende oppmerksom på at uønsket atferd ikke vil aksepteres, sier kollega Sven Bjørk.

Arntzen de Besche-advokatene Agathe Løwenborg og Sven Bjørk gir bedrifter råd om hvordan de bør håndtere #metoo-saker. Foto: Henrik Skjevestad

– Bør ha bedriftspolicy

Agathe Løwenborg mener bedrifter bør ha en klar bedriftspolicy på hva som er uønsket atferd, og at retningslinjene skal være godt kjent i virksomheten. I tillegg mener hun bedrifter bør sørge for å ha gode rutiner på hvordan slike saker skal håndteres og hvem man kan si fra til dersom man opplever noe uønsket.

– Vi ser i mye større grad enn tidligere at arbeidsgivere reagerer når noe skjer. Tendensen tidligere var nok i mye større grad at slike saker oftere ble skjøvet under teppet. Men med den økte bevisstheten knyttet til #metoo kan ikke arbeidsgiver bare dytte slike saker under teppet lenger. Dette er en av flere positive konsekvenser av #metoo-kampanjen, sier Løwenborg.

Også Wikborg Rein-partner Simen Lium merker en effekt etter metoo-kampanjen. Han understreker at de fleste julebord er vellykkede. Likevel ser firmaet en del tilfeller av seksuell trakassering i jobbsammenheng, deriblant julebord. Han tror derimot ikke økningen i antall henvendelser skyldes at ting er verre nå enn før, men at mer kommer frem i lyset.

– Mitt klare inntrykk er at vi har hatt en betydelig økning i antall saker med elementer av seksuell trakassering på arbeidsplassen det siste året, påpeker han.