Til og med lokalene oser av innovasjon, forteller Knut-Magnar Aanestad. Blant annet vises en kunstinstallasjon på video på glassveggene ut mot Aker brygge.

Tester ut kunstig intelligens på advokatkontoret

Knut-Magnar Aanestad er sjef for innovasjon i Kluge, og tester nå robotteknologi for å gjøre kildesøk. Advokatbladet har kåret Aanestad til "Månedens jurist" i mars 2017.

Advokatfirmaet Kluge – med kontorer i Stavanger, Oslo og Bergen – er langt fremme i implementeringen av nye, teknologiske løsninger som representerer helt nye muligheter for klientene. Knut-Magnar Aanestad leder satsningen, og mener at advokater i større grad må lære seg å bruke ny teknologi, slik som kunstig intelligens for å jobbe mer effektivt, og gi klientene bedre resultater.

Aanestad har en fortid som juridisk rådgiver i Advokatforeningen, og gikk derfra til stillingen som Knowledge Manager i Arntzen de Besche. Derfra gikk turen til Schjødt, hvor han satt i ledergruppen og var sjef for kunnskap og teknologi. Han har vært i Kluge siden høsten 2015.

Hvordan merker Kluges klienter firmaets satsning på kundevennlige, teknologiske løsninger?

Vi tilbyr rådgivning gjennom vår digitale portalløsning, en overordnet strukturing av juridiske instrumenter som blant annet får frem risikoelementer i bedriftenes dokumenter, typisk i kontrakter. Vi hjelper også kundene med å strukturere sin kontraktsdatabase i samme portal. Portalen kan også inneholde ulike grunnleggende standarddokumenter som kundene kan bruke, skreddersydde for deres virksomhet, og det vi kaller et «live datarom» med alle virksomhetens juridiske dokumenter. Portalen blir også et grensesnitt for effektivt samarbeid mellom klientene og våre advokater.

Hva annet kan denne teknologien tilby?

Neste steg er å finne en modell for kunstig intelligens som kan gi klientene våre en virtuell advokat som for eksempel kan vurdere risiko ved en avtale man ønsker å inngå, eller som kan beregne risiko på hele kontraktsporteføljen som grunnlag for fremtidige beslutninger. Ved å automatisere denne type oppgaver kan advokatene bruke mer tid på klientenes mest komplekse problemstillinger.

Når kan en slik løsning komme, tror du?

Teknologien finnes i dag, men det finnes fortsatt enkelte barrierer for en operativ løsning. Blant annet må det utvikles forretningsmodeller som støtter denne delen av teknologien. I tillegg må det utvikles en modenhet hos klientene. Vi merker at en slik modenhet vokser frem. Jeg tror at denne typen teknologi vil være i bruk innen et år.

Hva slags robot-teknologi har dere allerede tatt i bruk?

Vi har i test en agent som gjør kildesøk på rettsavgjørelser. Agenten kan lese dokumenter, og gjøre søk og finne frem relevante rettskilder. Det interessante er jo at dette er arbeid som mange advokater bruker mye tid på i dag. Tradisjonelt er kildesøk en stor del av advokaters virksomhet, og noe av inntektsgrunnlaget. Og dette rokker denne nye teknologien ved. Advokater blir ikke borte i morgen, og det vil fortsatt være behov for menneskelige hjerner, men vi har i dag ingen anelse om hvor langt automatiseringen vil gå i advokatvirksomheten.

Det vi skimter konturene av, er bare toppen av isfjellet, tenker jeg. Utviklingen går veldig raskt. I fjor var det revolusjonerende at det amerikanske advokatselskapet BakerHostetler tok i bruk advokat-roboten Ross i arbeidet med konkursrettsaker. Ross var en dyr investering utviklet på IBMs kraftfulle AI-teknologi, Watson. Men nå, bare syv måneder senere, kan jeg ringe flere selskaper i England og få dem til å sette opp et produkt, som øker verdien og hastigheten i enhver dokumentgjennomgang, til en overkommelig pris. Dette illustrerer hvor fort utviklingen går, og hvor kommersielt interessant denne utviklingen er for mange teknologileverandører.

Du har tittelen Head of Innovation, hva består jobben din av?

[caption id="attachment_9581" align="alignright" width="300"] MÅNEDENS JURIST: Knut-Magnar Aanestad[/caption]

Jeg har lederansvar for utvikling av tjenestene våre, gjennom kvalitet-, teknologi- og kunnskapsutvikling i firmaet, med hovedansvar for de teknologiske løsningene vi leverer. Min oppgave er å finne nye måter å jobbe på, og hvordan vi kan bruke teknologien til å gjøre det mulig, slik at vi leverer bedre og raskere til klientene våre. Vi begynner aldri med teknologien i seg selv, men med å forbedre arbeidsprosessene, og så ser vi på hvordan teknologien kan være med å gjøre prosessene både bedre og mer effektive. Vårt mål er å skape trygghet for raske og gode forretningsbeslutninger som helt eller delvis er juridisk motiverte hos klientene. Dette kommer til å bli viktigere og viktigere. Vi vil være en partner som spiller klientene våre gode i det de gjør i det daglige. Slik kan vi være med og utvikle både klientens virksomhet, og den generelle samfunnsøkonomien.

Er Kluge lenger fremme teknologisk enn mange andre store advokatfirmaer?

Det er ikke slik at vi over natten er superhypermoderne. Det viktigste som jeg opplever annerledes her enn hos mange andre, er holdningene til teknologi og til det mulighetsrommet teknologi gir. Det er en vilje i partnerskapet og hos de ledende klientansvarlige til å bli med på ting. Vi har ikke alltid en kommersiell oppside i prosjektet, men løsningene vi tilbyr, kan gi en stor oppside for klientene våre, og det betyr noe i Kluge. Kulturen i Kluge skaper et rom for nytenkning, det viktigste for at jeg tror vi er i frontlinjen.

Hvordan orienterer du deg om den teknologiske utviklingen i bransjen?

Seminarer i utlandet er en ting, og så bruker jeg LinkedIn veldig mye som læringskanal. Jeg har et stort kontaktnett og et godt internasjonalt nettverk, og har en relasjon til mange av kapasitetene på området. Jeg følger også med på ny litteratur på feltet.

Hvordan er mottagelsen blant kundene på de teknologiske løsningene?

Jeg har bare vært i Kluge i halvannet år, men er nå i en fase hvor jeg av og til blir med ut i salgsmøter. I enkelte tilfeller har jeg opplevd at teknologien er en avgjørende grunn til at kunden har falt ned på oss, at løsningene våre har vært tungen på vektskålen. Vi kommer med noe de ikke har forventet. Løsningen bidrar med struktur og systematikk som er juridisk fundert, noe klientene blir positivt overrasket over.

Advokatfullmektigene på huset er kanskje ikke så begeistret for deg og det du jobber med?

Tvert imot! Jeg opplevde raskt, da jeg begynte her, at det var en del fullmektiger her som kan nesten like mye som meg om disse tingene, både her i Oslo, og i Stavanger og Bergen. Firmaet vårt springer ut fra Stavanger, og har hovedkontor der, og har vært med å rådgi inn i mye gründervirksomhet i oljeindustrien. Jeg opplever at fullmektigene her har et mindset for ny teknologi.

Har du et faglig forbilde, og i tilfelle hvem?

Man kommer ikke utenom Richard Susskind, som er en legende (forfatter og uavhengig IT-rådgiver, blant annet til Lord Chief Justice of England and Wales). Det er imidlertid mange som driver dette fremover, viktige ledestjerner er Chrissie Lightfoot (britisk «legal futurist», tech-rådgiver og advokat, se bloggen EntrepreneurLawyer) og Daniel Martin Katz (jusprofessor ved Illinois Tech, direktør for The Law Lab, se bloggen Computational Legal Studies ).

Hvem mener du er Norges beste på ditt felt?

Foreløpig er det ikke så mange som har gått i dybden i dette, men det kommer ikke til å ta lang tid før vi har mange eksperter her også.

Hva er ditt morgenritual?

Jeg står opp en time før alle andre i huset, lager en «bulletproof coffee» som jeg koser meg med mens jeg lar tankene og kreativiteten få fritt spillerom i stillheten.

Beskriv en vanlig arbeidsdag.

Siden jobben min er å drive ting fremover, er jeg i den heldige situasjon at hver arbeidsdag er litt ny og uvanlig.

Hvilke TV-serier følger du med på?

Har fulgt flere av de populære danske seriene, og så følger jeg noen Netflix-serier; House of Cards, Suits, Breaking Bad og favoritten Orphan Black.

[caption id="attachment_9579" align="alignleft" width="777"] Knut-Magnar Aanestad (46) mener at kulturen i Kluge er åpen for innovasjon og nytenkning.[/caption]

 

Aanestad foran et maleri i foajéen i bygget der Kluge holder til på Aker brygge.
MÅNEDENS JURIST: Knut-Magnar Aanestad
Knut-Magnar Aanestad (46) mener at kulturen i Kluge er åpen for innovasjon og nytenkning.

Månedens jurist: Knut-Magnar Aanestad (46)

Tittel: Head of Innovation, Kluge advokatfirma

Bosted: Bjørnsletta, Ullern i Oslo

Opprinnelsessted: Heddal i Telemark

Sivilstatus: Gift med Gjertrud, barna Oda Kirstine (13) og Edvard (11).

Powered by Labrador CMS