Mener bistandsadvokater bør ta langt større plass i media

Sjak Haaheim tok på det årlige bistandsadvokatkurset til orde for at bistandsadvokater bør være mer synlige i offentligheten.

Hvor går grensen for hva bistandsadvokater kan, bør og skal dele i sosiale medier? – Vi gjemmer oss i skyggen av anklagers autoritet, og forsvarernes utestemme, hevder Sjak Haaheim – men møter motbør fra kolleger.

SANDEFJORD: I forrige uke var et sekstitalls bistandsadvokater samlet i Sandefjord for det årlige bistandsadvokatkurset. Under en etikk-debatt fredag, ble det diskutert hvor vidt bistandsadvokater oftere bør la seg intervjue om sakene i media og delta . Spørsmålene som ble stilt var om hvor om det er det greit å ta bilder på vei inn i rettssalen. Og er det egentlig ok å ta bilder inne i salen? Og er det greit å legge ut bilder fra festligheter med andre advokater i sosiale medier?

– Gjemmer oss

Medlem i Advokatforeningens bistandsadvokatutvalg, Sjak Haaheim, mener bistandsadvokater med fordel kan ta større plass i mediene:

– Bistandsadvokater er altfor lite synlig! Vi gjemmer oss i skyggen av anklagers autoritet, eller forsvarere med utestemme. Vi er altfor lite opptatt av å fortelle offentligheten hva vi gjør, hvorfor vi gjør det, og hvorfor det er viktig for samfunnet, sa Haaheim da advokatene debatterte temaet under en seanse på den årlige konferansen.

Advokaten som har kontor i Drammen, møtte motbør fra flere andre advokater;

– Det er mulig jeg er en dinosaur, men jeg sier nei, nei, nei. Jeg synes ikke våre saker har noe i media å gjøre. Jeg har aldri lagt ut fra saker der, og kommer aldri til å gjøre det. Men hvis de ringer fra media om jeg har synspunkt, avklarer jeg med klienten og hører hva vedkommende vil, sa en advokat.

– Sakene våre hører ikke hjemme i sosiale medier! Å synliggjøre bistandsadvokatens rolle i media er noe helt annet, påpekte en annen advokat.

Les også: Ingenting som gjør dommere gladere enn når advokatene stiller korte og presise spørsmål 

Klientene googler

Sjak Haaheim, som har en lang journalistkarrière, blant annet i VG, bak seg, var enig i at sosiale medier kan være en utfordring, og især selfies med kolleger. Han er selv aktiv på Twitter, og har i skrivende stund tweetet mer enn 23.000 gangre til sine snaut 2500 følgere.

– Klientene googler gjerne advokater før de velger. Da tror jeg det er viktig å ha en digital historie som ikke indikerer noen nært kjennskap til dommere, sakkyndige eller andre aktører, fordi tillit er en så avgjørende faktor, sa Haaheim.