Holder liv i førstelinjeordningen

Publisert

Da Stortinget stoppet tilbudet om gratis advokathjelp, meldte Øyvind Tvedt seg til frivllig tjeneste. Grimstad-advokaten kommer ikke til å gi seg.

 

– Det har vært en veldig god og populær ordning, sier advokat Øyvind Tvedt. Han har drevet praksis i Grimstad det siste halvåret, etter to år som advokatfullmektig hos dagens kontorpartner Pål A. Eide.

20 minutter gratis

Grimstad har hatt tilbud om 20 minutter gratis advokathjelp i tre år, og pågangen har vært stor. Men fra nyttår var det slutt.

– Ordningen gir lavere terskel for å henvende seg til advokat. Med den kan det være at folk kommer litt raskere til juridisk rådgiver enn de ellers ville gjort, med saken på et tidligere stadium. Ellers kan konflikten ha eskalert ganske langt før de føler at de tar seg råd til en slik tjeneste, konstaterer Tvedt. Han mener ordningen forebygger mange typer konflikter.

Han opprettholder tilbudet med to timers gratis hjelp annenhver torsdagsettermiddag. På den tiden rekker han seks kjappe konsultasjoner.

– Noen ganger kan 20 minutter være ganske hektisk, når noen har med seg store saker. Andre ganger går det kjapt og greit, og vi er ferdige på ti minutter, forteller han.

Mye arv

Gratishjelpen handler veldig ofte om arv. – Jeg tror nok det er en psykologisk barriere ved å oppsøke advokat, fordi man er redd for å skape en konflikt når det man vil, bare er å spørre noen til råds på en nesten anonym måte, sier Øyvind Tvedt.

Til daglig arbeider han med det meste: Erstatning, familie, arv, eiendom og barnevern. Bare de forretningsjuridiske sakene blir det få av. Pågangen på rådhuset handler om mye av den samme typen saker.

Får flere saker

For Grimstad-advokaten er det mer enn bare veldedighet som gjør det interessant å fortsette ordningen helt gratis. Den gir flere saker, også. – I løpet av seks samtaler på en torsdag, er det gjerne to saker som jeg kan jobbe videre med, forteller han. – Andre saker blir løst på stedet, noen blir henvist til offentlige støtteordninger, og noen til andre advokater med spesialisering, forteller han.

Spesielt Nav gir folk flest problemer:

– Mange har litt vanskeligheter med å orientere seg i de offentlige tjenestene og banke på riktig dør der. Særlig Nav-saker har de veldig mange vanskeligheter med. Der møter de mye mangel på kompetanse og saksbehandlere som gjør seg utilgjengelige, konstaterer Øyvind Tvedt.

 

Powered by Labrador CMS