André Oktay Dahl klar for nye utfordringer

Intervjuet ble foretatt i 2013

Etter åtte år i justiskomiteen og tolv år på Stortinget gjør juristen André Oktay Dahl (H) seg klar for nye utfordringer. Hvis ikke Erna Solberg ringer for å be ham om å bli justisminister eller statssekretær til høsten, er Oktay Dahl åpen for å kombinere politisk engasjement og jus andre steder. Ringer hun, har han prioriteringene klar:

– Hvis jeg var justisminister, ville jeg begynt med å lage en modell for varig balanse i straffesakskjeden. Det er rart at man ikke har modeller for hvor mye for eksempel 100 nye politifolk betyr i antall økte fengselsdøgn, dommerstillinger og annet. Man har gode modeller for mange kompliserte sammenhenger, så hvorfor ikke dette? I Norge satser man det ene året for eksempel på flere politistillinger, og blir overrasket over at det fører til kø i fengslene og domstolene. Man må regne på helheten.

For eksempel bistandsadvokatordningen, som på mange måter har fungert godt. Men, hva betyr det i økte utgifter for staten, hvilken kvalitet gir vi ofrene og hva gjør faktisk bistandsadvokatene? Både DA og Riksadvokaten har kommet med forslag om å se på ting som domstolsystemet, ressursbruken og domstolstrukturen. Disse forslagene må opp fra skuffen i departementet. Når riksadvokaten inviterer seg selv til høring i Stortinget fordi han er bekymret over at små budsjetter fører til at han ikke får beholde dyktige statsadvokater, og domstolene sender brev til Stortinget for å fortelle hvor dårlig det står til, gjør det inntrykk. Dette er ikke mennesker som roper høyt uten videre, sier Oktay Dahl.

40-årskrise?

Han er enda ikke fylt 40, men har allerede opptjente rettigheter til en god, om enn ikke full stortingspensjon. Det vil si, også stortingsrepresentantene blir berørt av pensjonsreformen. Nå har imidlertid ikke Oktay Dahl tenkt å legge seg ned på divanen helt enda.

– Etter 12 år innså jeg at dersom jeg ikke flytter på meg nå, kunne jeg bli en av de gamle traverne som går i korridorene på Stortinget i år etter år. Jeg har lyst til å bruke jussen min til noe annet. Det beste hadde vært å være idealist for god betaling, men jeg er åpen for det meste unntatt å rådgi andre i skatteplanlegging. Jeg vil jobbe med noe litt mykere. Kanskje rettspolitisk i en organisasjon?

Før han kom til justiskomiteen, hadde han fire år i Kontroll- og konstitusjonskomiteen. Da startet man endringen fra å være en komité ingen ville sitte i, til å bli den komiteen det er morsomst å være opposisjonspolitiker i.

– Riksrevisjonen har gjennom 1980 og 90-tallet gradvis gått over til å drive mer såkalt forvaltningsrevisjon, fremfor den tradisjonelle regnskapsrevisjonen. Forvaltningsrevisjon innebærer en helt annen form for kontroll av hvorvidt det har skjedd en skikkelig gjennomføring av Stortingets vedtak og forutsetninger.

Denne revisjonsformen kan oppfattes som langt mer «politisk» ved at de standardene som Riksrevisjonen jobber etter, nødvendigvis åpner for mer skjønn enn en ren regnskapsrevisjon. Dette har bidratt til at det har blitt mer åpenhet om hva som skjer og ikke skjer i forvaltningen, men har også gjort at Riksrevisjonens arbeid på et vis har blitt mer politisert ved at det er lettere for Stortinget å bruke dens funn som ledd i parlamentets kontrollvirksomhet.

Da det også ble innført mindretallsrettigheter i Stortingets kontroll -og konstitusjonskomite på begynnelsen av 2000-tallet, var dette et viktig bidrag til å styrke denne kontrollfunksjonen ytterligere. Det har også vært nødvendig da erfaringen jo er at flertallsregjeringer tenderer til å tildekke, mens opposisjonen ønsker å avdekke.

I tilfelle flertallsregjering fikk mindretallet rett til å sette i gang høringer og undersøkelser. I dag er Kontroll- og konstitusjonskomiteen den eneste komiteen på Stortinget som har initiativrett til å ta opp egne saker. Jeg har foreslått at det bør lovreguleres at også kontrollkomiteene i kommunene får mindretallsrettigheter på samme måte, men det er blitt avvist av regjeringen, sier Oktay Dahl.

Mot posisjon

Hva ser han for seg når Høyre sannsynligvis flytter seg fra opposisjon til posisjon fra høsten: – Høyre er mer forberedt på makt denne gangen, men lett blir det nok ikke, tror Oktay Dahl.

– Det har hopet seg opp utfordringer for den nye justisministeren. Alt fra fulle fengsler, politihøyskole på vent, beredskapssenter på Alna, domstoler i ressursskvis og store reformer og investeringer i politiet. Det blir en stor oppgave for den nye regjeringen å ordne opp i dette, sier Oktay Dahl.

– Men, det virker jo som at regjeringen nå setter i gang mye.

– Ja, det er veldig mange utvalg som er satt i gang. Jeg tror ikke det er tilfeldig. Mye som foreslås like før valget, vil koste mye å gjennomføre. Så kan Arbeiderpartiet i opposisjon hele tiden påpeke at dette var arbeid eller forslag som de initierte, sier Oktay Dahl.

– Advokatlovutvalget er uansett etterlengtet?

– Ja, men jeg forstår ikke hvorfor Advokatlovutvalget kommer nå, og ikke for flere år siden. Det håpløse er at finansdepartementet har bundet advokatlovutvalget i forhold til taushetsplikt. Dette er en prinsippsak som må behandles bredt. Faremo har et ansvar for å legge dette forslaget på is, til Advokatlovutvalget får vurdert helheten i taushetspliktproblematikken. Ellers blir et vesentlig poeng med utvalgets arbeid borte. Det er viktig å se på taushetsplikten på en helhetlig måte. Vi gir jo ikke politiet generell bevæpning, eller PST nye metoder, uten videre. Her lar man enkeltetater uthule et viktig prinsipp, og Faremo må sette ned foten og fortelle Finansdepartementet at de må vente på advokatlovutvalgets konklusjoner. Det er hennes eget utvalg som vingeklippes, og da kan hun ikke gjemme seg bak at det ikke er hennes ansvarsområde, sier Oktay Dahl.

– Hvorfor tror du Finansdepartementets forslag kom samtidig som Advokatlovutvalget ble opprettet?

– Dårlig koordinering, rett og slett. Departementene snakker for lite med hverandre, og når noe skjer, peker de på hverandre. Offentlig forvaltning er god på hierarki, men dårlig på samarbeid på tvers.

– Sakkyndighetsutvalget er uansett en viktig satsing?

– Absolutt, men det huller ut utvalgsarbeidet at man ikke skal se på dimensjoneringen av helsevesenet og muligheten til å foreta gode observasjoner av dem hvis tilregnelighet skal vurderes. Ressurser og kompetanse innenfor psykiatrien er en grunnforutsetning for at et nytt regelverk skal fungere skikkelig. Om man ikke tar det i betraktning, vil man bare komme med et forslag til regelendring som senere krever ny utredning fordi man må se på ressursene i helsevesenet. Dessuten faller det utenfor mandatet å se på de som faller mellom to stoler, og er for syke til fengsel og for friske til innleggelse. Storberget lovet allerede i 2006 at dette var noe man skulle gjøre noe med. Dette er utredet tidligere, og det som mangler er å få justert systemet vårt slik at folk som har begått alvorlig kriminalitet ikke slipper unna uten å få noen reaksjon fra samfunnet. Sakkyndighetsutvalget er satt ned for sent, og mandatet som er gitt, er alt for smalt, sier Oktay Dahl.

– Dere var jo negativ til førstelinjetjenesten der alle skulle få en gratis time med rettshjelp. Nå legges dette prøveprosjektet ned, så der har regjeringen fulgt innvendingene deres.

– Vi var kritiske, men nå ser vi at dette jo har fungert bra. Det er merkelig at dette er noe av det første som avvikles når det kommer en ny statsråd. Storberget la mye tyngde ned i denne førstelinjetjenesten, og dette kostet ikke samfunnet mye. Var ikke tiltaket til Storberget forankret i regjeringen? Det er å kaste blår i øynene på folk. Hva blir det neste? Å legge ned alle barnehusene? Storberget lovet mye og skapte et inntrykk av at mye skjedde, men dette tyder på at det ikke er mulig å finansiere de mange løftene han ga og oppgavene han fikk initiert, sier Oktay Dahl.

– Etter åtte år i justiskomiteen, føler du at du har hatt innflytelse på lovgivningen?

– Med politikk går ting sakte. Men, mange ganger opplever vi at våre forslag stemmes ned, for så å dukke opp som regjeringens politikk noen måneder senere. Eksempler på dette er barnehus, fokus på ofrenes stilling og egne avdelinger for utenlandske kriminelle. Vettet er ikke fordelt bare på ett parti. De ser at det vi kommer med er gode argumenter, men vil gjerne ha æren for det selv, sier Oktay Dahl.

– Du har jo vært en av justisministerens – og justisdepartementets argeste kritikere.

– Javisst. Men det har det også vært behov for, som jo Gjørvkommisjonen i ettertid har gitt oss rett i. Så godt som ethvert funn der, har det vært sendt spørsmål om, og Storberget leverte til dels meget fantasifulle svar på svært mange av dem. Det har også vært lite kledelig å se på hvordan et flertallsstyre kan bli slappe når de sitter trygt. Det er selvfølgelig naturlig at Justisdepartementet har vært litt på hælene siden 22. juli 2011. Det kan forklare at mye må utsettes som f.eks. politireformen og implementeringen av datalagringsdirektivet. Men i medfølelsen med at situasjonen var vanskelig i departementet, kan vi ikke slutte med å stille spørsmål for å være sikker på at det er fremdrift og at ting blir gjort forsvarlig. Det er ikke kritikk av enkeltansatte, slik politisk ledelse har forsøkt å late som, men en bekymring rettet til de ansattes sjef, nemlig politisk ledelse. Trenger departementet mer ressurser, må de jo få det. Og ikke minst; å dekke seg selv bak et påstått hensyn til de ansatte, er ikke så veldig mye mer enn et forsøk på avsporing av debatten, sier Oktay Dahl.

Lever livet

Som en av Stortingets mest profilerte politikere innrømmer Dahl at han liker å jobbe, men han nekter for å være noen arbeidsnarkoman. – Det viktigste for meg er å få vært sammen med mannen min, David, gode venner og å reise. Key West og Berlin er min kunstmalende manns og mine fluktsteder hvor vi føler rom til å leve og å oppleve. Og siden vi ikke har barn eller skal ha barn, så benytter jeg anledningen til å leve livet i form av å reise på ulike konserter og fester i både inn og utland hvor jeg pleier de mer nerdete musikkinteressene mine. Jeg har faktisk bidratt til å skaffe en kompis platekontrakt med et uavhengig britisk plateselskap med ham som komponist av flere knall catchy poplåter for en australsk sanger som jeg oppdaget for noen år siden. Første singel kommer i mai.

Som tidligere musiker vurderer jeg seriøst å ha videreutvikling av dette som et sideprosjekt. Jeg har mange venner i underholdningsbransjen og foretrekker vel helt ærlig å pleie sosial omgang med dem fremfor politikere. Så vidt jeg skjønner er jeg akkurat nå inne i en vurdering av å bli styreleder på Chat Noir, noe som eventuelt kan bli veldig spennende. Når det er sagt, så er det også viktig at jeg mellom slagene rekker å trene skikkelig, og min personlige trener stiller krav til meg. Trene må jeg rett og slett minst fire ganger i uken for å føle at uken har vært som den skal, fysisk og psykisk.  Det er også en fin måte å moderere mitt tyrkiske temperament, som jeg har etter min biologiske far, avslutter Dahl leende.

Stortinget blir et par hakk kjedeligere når André Oktay Dahl gir seg som politiker.

Jeg har mange venner i underholdningsbransjen og foretrekker vel helt ærlig å pleie sosial omgang med dem.

Powered by Labrador CMS